13-04-2021

Mörk Gryning - Mörk Gryning
Jaar van release: 2005
Label: Black Lodge Records
Mörk Gryning - Mörk Gryning
Ik herinner me Mörk Gryning nog altijd als een aardig, maar weinig verheffend black metal-bandje, dat met de albums “Tusen år har gått”, “Return Fire” en “The Maelstom Chaos” enkele behoorlijke werkstukken afleverde, die echter steevast na enkele luisterbeurten op verminderde aandacht konden rekenen. In 2003 leken de heren het licht te hebben gezien en leverden het uitstekende, innovatieve en gewaagde album “Pieces of Primal Expressionism” af, een schijf die vooral opviel door de geweldige composities. Veel mensen (waaronder ondergetekende) keken dan ook reikhalzend uit naar de verdere ontwikkeling van deze band.

En ja hoor, laat de band nu net besluiten het bijltje erbij neer te gooien op het moment dat de creativiteit het hoogst is! Na “Pieces of Primal Expressionism” keerde frontman Goth Gorgon (die feitelijk vrijwel alle instrumenten voor zijn rekening nam) de extreme metalscène de rug toe en gaf Mörk Gryning daarmee een fatale injectie. Althans, zo leek het, maar onder grote druk van veel morrende fans besloot de beste man om met zijn band alsnog een laatste album op te nemen. En zo geschiedde: het titelloze, vijfde album ligt inmiddels in de winkels.

Helaas voor veel fans haalt het vijfde album nergens het niveau van “Pieces of Primal Expressionism”. Dat wil niet zeggen dat “Mörk Gryning” een slecht album is geworden overigens. Het is alleen jammer dat de band de compositorische sprong voorwaarts geen verder vervolg heeft kunnen geven. Het lijkt wel een beetje op ‘safe’ spelen. Maar genoeg negatieve opmerkingen: op zichzelf is dit een prima te verteren black metal-album met een heldere, strakke productie en een goede balans tussen agressie en sterke melodielijnen. Met name het heerlijke knalnummer “The Sun” is hier een goed voorbeeld van.

Concluderend: “Mork Gryning” is een zeer behoorlijk laatste album geworden, maar misschien had de band beter daadwerkelijk op het hoogtepunt van haar creativiteit kunnen stoppen.

1. Lazarus Rising
2. Ingen Dyrkan