23-11-2019

Brand New Sin - Recipe for Disaster
Jaar van release: 2005
Label: Century Media Records
Brand New Sin - Recipe for Disaster
Het Amerikaanse Brand New Sin presenteert dit jaar hun tweede album Recipe for Disaster drie jaar na hun geweldige debuut Brand New Sin uit 2002. Deze echte southern hardrock band die doet denken aan bijvoorbeeld Black Label Society, Alabama Thunderpussy, Motörhead en Monster Magnet, ontleent haar geluid vooral aan de zang van Joe Altier, die klinkt als een reusachtige yank op een motor en het ruwe gitaargeluid. Op en top Amerikaans - een vijftal cowboys dat de gitaren er bij heeft gepakt. De ‘effecten’ van fluitende kerels en blikjes die open worden getrokken bij aanvang van dit album, versterken de sfeer nog eens extra.

Het album opent goed met wat harde snellere rocksongs, maar moet wat aan overtuigingskracht in boeten tijdens het langzamere Brown Street Baby. De ruwe zang leent zich niet echt voor langzame, soms gevoelige ballads, waardoor deze wat saai worden. Dit is meteen het grote minpunt aan dit album. De ruige rocksons worden afgewisseld met wat saaie ballds, waardoor de vaart er uitgaat en de aandacht makkelijk wordt afgeleid. Zonde, want wanneer het geheel losbarst, doet het dat goed, tijdens bijvoorbeeld het spectaculaire Black and Blue, wat meteen de eerste single is en het ijzersterke Freight Train.

Brand New Sin’s nieuwe album Recipe for Disaster is goed van kwaliteit, maar biedt verder weinig nieuws. Opvallend is echter wel het frisse geluid en de zeer gladde productie, waardoor het geheel zeer modern klinkt. Op de wat tragere nummers na, zal Recipe for Disaster geen moment vervelen.

1. Arrived
2. The Loner
3. Brown Street Baby