• Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Citizen - Manifesto For the New Patriot
Jaar van release: 2005
Label: Code:Breaker Records
Citizen - Manifesto For the New Patriot
Revolution begins with a single bullet.

Het nuclearpowertrio Citizen speelt sterk thematische politieke grindcore zoals Napalm Death dat meer dan twintig jaar geleden uitvond. Kwaad op het falende systeem, oppresieve overheden, en de algemene stand van zaken in zogenaamd ‘democratische’ landen. De heren van Citizen laten het echter niet bij krachtig geuite doch vaak matig beargumenteerde kritiek op multinationale corporaties en de exploitatie van de Derde Wereld, zij roepen op tot revolutie en presenteren een helder manifest als gids bij de volgens hen onvermijdelijke guerrillaoorlog van burgers tegen corrupte overheden. En het klinkt nog goed ook.

Citizen’s verspreidingsmiddel is vergruizende grindcore met een militante inslag. De sound van deze mannen grijpt terug op het o zo invloedrijke werk van klassieke bands als Brutal Truth, Napalm Death en Terrorizer. Ouderwetse oergrind in positieve zin dus, mijlen verwijderd van metal-geörienteerde goretaferelen en door technische kundigheid geobsedeerde mathperikelen. Wat deze band van de middelmaat onderscheidt zijn de geïnspireerde teksten, het rauwe geblaf van zanger/gitarist Matthew Widener, en de schaarse doch opvallende toevoeging van elementen van militaristische marsmuziek en luid trompetgeschal. De mannen van Citizen nemen hun zelfgekroonde positie als prominente strijders van de guerillagrind erg serieus. En waarom zouden ze ook niet?

Of je de revolutionaire ideeën van Citizen nou volledig deelt of niet, Manifesto For the New Patriot is een prima plaat die muzikaal staat als een huis. Enige affiniteit met de ideologie is wel een pré om de kwaliteit van dit album in te zien, want het concept van gewapend verzet tegen de status quo wordt hardhandig door je strot geduwd. Ronseling voor een guerrillaoorlog heeft echter nog nooit zo goed geklonken!

Volgens de band gaat een deel van de winst die op de verkoop van Citizen’s albums gemaakt wordt naar goede doelen die zich inzetten voor de wereldwijde naleving van mensenrechten. Misschien begint de revolutie al met het scheppen van een goed precedent?

1. The People’s War
2. Ambush in the Afternoon
3. Pledge to a Fallen Comrade