26-01-2021

Assassin - The Club
Jaar van release: 2005
Label: AGD Records
Assassin - The Club
Godverdomme. Waarom zet je een cultstatus gebaseerd op twee klassieke 80’s thrashelpees vijftien jaar na dato op spel met een slechte comebackplaat als ‘The Club’? Laat me een gok wagen: jaloers op thrashbands die wel een goede reünie uit de mouw hebben geschud?

Laat ik deze tweede paragraaf eens wijten aan het oude werk van Assassin. ‘The Upcoming Terror’ kwam in 1987 op de markt en stond vol met goed gitaarwerk, catchy songs en een typische ouderwetse thrashsfeer. Een jaartje later werd er nog eens geprobeerd om het succes van het debuut te evenaren maar ‘Instellar Experience’ miste echt goede songs en zodoende bloedde het verhaal van Assassin dood. Maar deze twee thrashplaten bleven terecht op de draaitafels van liefhebbers belanden.

Zeventien jaar later verschijnt dan het derde album ‘The Club’ en ik vraag me af welk doelpubliek deze grijs geworden heren proberen te bereiken. Zanger Robert Gonnella zingt vals en hees en moet veel moeite doen om de zanglijnen uit zijn strot te krijgen. De songs zijn rommelig en ontdaan van enige spanningsboog. De standaard thrashriffs (plagiaat alom) worden afgewisseld met wat hakkelende powerchords en vervelende zanglijnen. De refreintjes komen vrij kinderachtig over en de teksten zijn infantiel. Het album wordt enorm gerekt door gesamplede intro’s en voortdurende herhaling en als totaalbeeld komt ‘The Club’ over als een verzameling demo-opnamen uit de jaren ’90 waarbij de Duitsers toch maar trachten wat moderner over te komen. Oja, er staat ook een vreselijke interpretatie op van Thin Lizzy’s ‘Thunder And Lighting’.

Besluit: de heren hadden een geld beter geïnvesteerd in re-releases van het oude werk.

1. The Club
2. No Fear