• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Demonlord - Helltrust
Jaar van release: 2005
Label: Source Of Deluge Records
Demonlord - Helltrust
Menig metalfan zal verheugd zijn geweest bij het vernemen van het nieuws dat über-Helloween-kloon Stormwarrior samen met Kai Hansen (Gamma Ray, ex-Helloween) live een batterij Walls Of Jericho songs zal gaan vertolken. Terecht, want dichter bij het origineel kun je niet komen. Andi Deris heeft immers al moeite genoeg met "Starlight" en Michael Weikath wordt al manisch depressief bij het dénken aan "Victims Of Fate". Duimen dus dat deze briljante bezetting een aantal grote festivals aandoet. Mocht Stormwarrior onverhoopt verhinderd zijn door laten we zeggen een viertal klaplongen (na in het ijs vallen de meest metal manier om al dan niet definitief ten onder te gaan), dan hebben we gelukkig Demonlord nog.

De Roemeense powermetalband Demonlord heeft een ideaal Walls Of Jericho geluid, leren we van "Helltrust". Dat mag ook wel, want naast het feit dat Helloween een van de voornaamste invloeden is spelen verscheidene leden ook in de coverband "Keepers Of Jericho". Maar je moet weten dat op "Helltrust" de nadruk op het eigen werk moet liggen. Ook dat is niet zo ver van Stormwarrior verwijderd. Balázs Jurásek beschikt wel meer over het stemgeluid waar ook Pasi Humppi (Freternia) en Pasi Humppi (Ironware) zich van bedienen. Originele inbreng noemen ze dat.

Ondanks de ruime voorsprong die Stormwarrior (gaat 'ie weer) heeft genoten middels de vruchtbare samenwerking met producent Kai Hansen (Helloween), hoestekenaar Uwe Karczewski (Helloween) en gastbassist Markus Großkopf (inderdaad, óók Helloween) lijkt Demonlord zich op het debuutalbum zich meer te profileren als een band die serieus genomen wil worden. Innovatie is in dit geval een relatief begrip, maar de akoestische partijen in "Poisoned Souls" en "Still Alive" zijn meer dan wel aardig. Ook heeft de band zijn best gedaan om wat te maken van de gitaarharmonieën. Toch blijft Helltrust een goedgelijkende kopie van twee bands waar ik de naam even van kwijt ben. Als genreverkenning minder geschikt, als voeder van verslavingen een must.

1. Helltrust (intro)
2. Quo Vadis
3. Ruins In The Dark