14-08-2020

Holy Moses - Strength Power Will Passion
Jaar van release: 2005
Label: Armageddon Music
Een nieuw album, een nieuwe platenmaatschappij, een nieuwe producer, een nieuwe studio en zangeres Sabina Classen kon eindelijk eens een album componeren zonder dat externe partijen zich bemoeiden. Maar eerst even terug naar het verleden. Een kwart eeuw geleden debuteerde Holy Moses met de demo ‘Black Metal Masters’. In de eerste vijf jaar van de geschiedenis van deze Duitse thrashers verschenen er aan de lopende band demo’s met titels als ‘Heavy Metal’, ‘Satan’s angel’ en ‘The Bitch’. Een jaar na het debuut ‘Queen Of Siam’ (1986) maakten ze de klassieker ‘Finished With The Dogs’. Deze plaat staat bij vele thrashfans nog steeds op een ereplaats in de collectie. Daarna volgden nog goede elpees maar de rek bleek eruit te zijn. Vier jaar geleden bleken ze terug te zijn met ‘Master Of Disaster’ en nu brengen ze om het 25-jarig bestaan te vieren een nieuwe gevarieerde schijf uit met de van zelfvertrouwen blakende titel ‘Strength Power Will Passion’.

Holy Moses speelt nog steeds Duitse thrash maar verwacht zeker geen ‘Finished With The Dogs 2’. Sabina gaat met haar tijd mee en is beïnvloedt door nieuwere groepen als Arch Enemy en Dew Scented. Tegelijkertijd klinkt de nieuwe schijf ook heel toegankelijk en melodieus. Deze twee factoren maken dat ‘Strength Power Will Passion’ een uitstekend afgewerkt melodieus metalalbum is waarbij zowel Slayerfans (‘Examination’) als Soilworkliefhebbers aan hun trekken komen. Er zit deze keer geen één enkel misser tussen en het enige negatieve dat ik kan verzinnen is dat het materiaal allemaal wel een beetje simpel is. Maar zijn de beste nummers niet altijd simpel?

Sabina verdient veel respect omdat ze al sinds haar zeventiende levensjaar de metalspirit in Duitsland levendig houdt en dat Holy Moses nog zo’n goed album zou afleveren had niemand 25 jaar geleden gedacht.

1. Angel Cry
2. End Of Time
3. Symbol Of Spirit