19-10-2020

Society 1 - The Sound That Ends Creation
Jaar van release: 2005
Label: Earache Records
Lipsticks Lesbians 4, Ass Lovers 2, Backstage Slut, Cocksuckers of Starbangers. Hebt u ooit één van deze films gezien die allen uit de geest van Mat Zane zijn ontsproten? Deze pornoproducer heeft een tweede album geschreven met zijn project Society 1. Deze band speelt een combinatie van rock/metal/industrial met duidelijke invloeden van Rob Zombie, Ministry maar ook Alice In Chains komt af en toe om de hoek kijken.

Mat Zane laat zich in zijn films graag omringen door mooie dames en voor Society 1 heeft hij de hulp gezocht van capabele muzikanten die er ook freaky moesten uitzien. Dat laatste is zeer belangrijk want in alles wat de heer Zane schept, wil hij het brave Amerikaanse publiek shockeren. In Europa kijkt men echter al lang niet meer op van wat gortige teksten, een pot beukende harde muziek en artiestennamen als Dirt en Sin.

Hoe verrassend het ook kan zijn, ‘The Sound That Ends Creation’ is een uitstekend cd’tje met veel afwisseling. Opener ‘It isnt’ me’ is nog een simpele beuker maar in ‘Let Me Live’ (Alice In Chains-achtige sfeer) en ‘No Father’ (hallo Danzig!) bewijst Mat Zane dat hij een goede vocalist is, die ook wel wat muziek kan componeren. De ritmesectie verdient echter ook een pluim en gitarist Sin bewijst in de Eddie Van Halen-solo cover ‘Enraptured’ (origineel noemt ‘Eruption’ en staat op het legendarische Van Halen debuut) dat hij wel een moppie kan spelen.

Met dit album begrijp ik eindelijk waarom Earache Records zich in laat met een trieste pornoregisseur die zich elk interview belachelijk maakt met gelul over buitenaardse wezens, sektes en seks met de duivel. Hoe groot mijn disrespect voor deze man ook is, deze muziek zit erg goed in elkaar. Marilyn Manson heeft er een broer bij.

1. It Isn't Me
2. Let me Live
3. 6 Months