• Robert Palmer (The Power Station)† - 73
  • Rod Evans (Deep Purple) - 75

Kataplexia - Catastrophic Scenes
Jaar van release: 2005
Label: Xtreem Music
Kataplexia - Catastrophic Scenes
Lieve lezer, zet de tandjes maar op elkaar. Doe de veiligheidsriemen om, gesp de reddingsvesten maar stevig rond uw ingewanden en tooi uw kruin met een robuust deksel (Tefal, je denkt ook aan alles!). Xtreem Music trakteert er weer stevig op los en dat zijn tijden waarop de liefhebbers van stevige, ongerepte en skullcrushende metal extra zuinig op de gehoororganen moeten wezen en een krantenwijkje achter de hand moeten houden. Na een diepe duik in de gietzwarte modderpoel van dit Spaanse label neem ik, nippend aan een "Sex On The Beach" en gretig in de paella happend, wat nieuwe releases met u door.

Kataplexia mag wat mij betreft de spits afbijten. Deze jonge band vond haar wortels in de doorgaans koude grond van Helsinki en maakt inmiddels deel uit van de Finse deathmetalscene voor gevorderden. Kataplexia debuteerde eind 2003 met "Morgue`s Reality", een vlot album vol brute death American style, en anno 2005 is het alweer tijd voor Kataplexia haar volgende koter die onder de itel "Catastrophic Scenes" gebukt gaat.

"Catastrophic Scenes" gaat in wezen verder waar "Morgue`s Reality" is opgehouden. Het is wederom een cd vol blastbeats, snerpende gitaren en tevreden geknor geworden. Qua geluid en invalshoek refereert deze band nog wel het meest aan de oude Cannibal Corpse, Dying Fetus en Liturgy. Oftewel, brute death zonder al te veel fratsen. Geen gezeik, spelen!
Geen bijster originele aanpak, als u het mij vraagt. De bands in kwestie leveren nog altijd ferme arbeid, maar in wezen is dit genre al vrijwel aan alle kanten uitgemolken. Een band als Kataplexia draagt dus voor de rest weinig bij aan de originaliteit of verhoogde kwaliteit ervan, want het "been there, done that"-feeling druipt er aan alle kanten van af. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat de melkdoordrinkers er genoeg voldoening uit zullen putten daar Kataplexia, de vrijwel volledige onoriginaliteit daar gelaten, een stevige pot brute death op tafel zet.

Als we "Catastrophic Scene" in een notendop proppen zien we 7 nummers, ± 25 minuten speeltijd, een ruim aantal bakstenen die op het gaspedaal neerkletteren en een paar longen die tot het uiterste worden uitgeknepen. In wezen bepaald Rodrigo Fatality in de hoedanigheid van drummer/vocalist het gezicht van de band. De drums en het gesnurk van de heer Fatality zijn prominent aanwezig in vrijwel alle hoeken en gaten van "Catastrophic Scenes", terwijl de dikke en dunne snaren eigenlijk een beetje in de vergetelheid raken. Een karige solo weet een enkele keer het hoofd boven water te houden, maar gaat gauw weer kopje onder als Fatality langs walst. Best jammer want juist die uitschieters geven de band net iets meer een eigen smoel (het nummer "Devastating War" is daar een goed voorbeeld van).

Eigen smoel of niet, Kataplexia beukt alle stoute kinders wel weer netjes in hun hoek. En dus zeker de luistermoeite waard voor het folk dat de welbekende gruwelen van brute death boven innovatie verkiest.

1. Infested Wounds
2. Ashes From Our Incinerated Innards
3 .Morgue`s Reality