21-10-2020

Doro - Classic Diamonds (dvd)
Jaar van release: 2005
Label: AFM Records
Doro - Classic Diamonds (dvd)
Vorig jaar werden we verrast door wat optredens en een studio album van de Doro Pesch, waarbij ze werd bijgestaan door het Classic Night Orchestra. Origineel is zoiets natuurlijk al lang niet meer, want Deep Purple deed het al lang voordat menig lezer hier geboren was, en Metallica's S&M heeft half Nederland wel in de platenkast staan. Nu heeft Doro dan een live dvd uitgebracht, waarop ze ook weer met eerdergenoemd orkest te horen en zien is.

Het hoofdonderdeel van de dvd bestaat uit twee optredens, namelijk dat van Wacken Open Air 2004, en een optreden in Hamburg, uit oktober 2004. Ondanks de kortere setlist (waar wat nummers uit zijn weggelaten op de dvd) is het optreden van Wacken toch het betere deel. Alles wordt beter en mooier in beeld gebracht dan op de opnames uit Hamburg, en alles klinkt ook wat beter. Wellicht komt dat doordat op Wacken standaard al goede opname-apparatuur aanwezig was. Toch zijn beide optredens erg vermakelijk om te kijken, alleen staan diverse nummers meerdere malen op de dvd. Helaas kwam Udo Dirkschneider niet opdagen op Wacken, maar werd Doro nog wel bijgestaan door Savatage gitarist Chris Caffery en ex-Iron Maiden zanger Blaze Bailey.

Nog meer herhaling komt doordat er ook nog nummers op staan van de show in Kln, waar er opnames gemaakt werden voor het Rockpalast tv programma. Ondanks dat Fr Immer een mooi nummer is, is drie keer op 1 dvd toch wel iets teveel van het goede, vooral omdat het elke keer bijna hetzelfde is. Ook staan er nog wat backstage beelden op de dvd, met daarin wat korte stukjes interview met Doro, waarin ze praat over deze optredens. De videoclip voor het nieuwe nummer Let Love Rain On Me staat er op, evenals een korte making of.

Wie van live dvds houdt, of van de combinatie metal en klassiek, moet deze dvd maar eens bekijken. Het is zeker niet de beste in z'n soort, maar toch erg vermakelijk.

Reviewer: Tonnie
Toegevoegd: 24 februari 2005