Dreamtide - Here Comes The Flood
Jaar van release: 2001
Label: Now & Then Productions
Dreamtide - Here Comes The Flood
Dreamtide is een nieuwe band van Helge Engelke, ex-gitarist van Duitse Fair Warning, een band die niet zo lang geleden ter ziele is gegaan. Naast twee voormalige leden van Fair Warning, drummer CC Behrens en keyboard speler Torsten Lüderwaldt, werd Ole Hempelmann gerekruteerd om een functie als bassist te vervullen. En in de figuur van Olaf Senkbeil, die eens het achtergrondkoor voor sommige Blind Guardian's tracks verzorgde, vond Helge een geschikte zanger voor Dreamtide. Deze zanger beschikt over een stem die tussen John West (Artension) en Tommy Heart (ex-Fair Warning) ligt. Een uitstekende keuze dus.

Dit jaar bracht Dreamtide haar debuutalbum 'Here Comes the Flood' via Frontiers Records uit. Doordat Helge ook een belangrijke rol bij Fair Warning speelde, ligt Dreamtide qua muziekstijl niet ver van zijn voormalige band vandaan. Het verschil is dat er bij Dreamtide iets meer variaties zitten. De openingstrack 'What You Believe In', door het spel van Helge, ademt een bekende sfeer uit die met name door fans van Fair Warning zeker te herkennen is. Dankzij een voor hem speciaal gebouwde gitaar (met meer dan dertig fretten) heeft hij een herkenbaar geluid kunnen produceren dat langzamerhand ontwikkeld wordt tot zijn kenmerk; iets wat tegenwoordig steeds zeldzamer is. Dit nummer wordt gevolgd door 'Ten Years Blind', 'Come With Me' en 'Dreamers', nummers die samen met het nummer 'Heaven Knows' de hoogtepunten van het album bezorgen. Het nummer 'Ten Years Blind' is een nummer dat best groove is (goed luisteren naar een soort hindoestaanse trom bij de intro).

Het nummer 'Come With Me' bevat mooie zanglijnen en is naar mijn mening de meest progressieve track van het album. En wat het nummer 'Dreamers' apart maakt is dat door een soort Ierse fluit waar de etnische sfeer mee creërt. Met het nummer 'Heaven Knows' bewijst Olaf een goede zanger te zijn. Ondersteund door het mooie koor, zingt hij in dit nummer krachtig, zuiver en heel overtuigend. Door het nummer 'Phoenix Tears', een volmakertje dat derhalve achterwege had kunnen blijven, wordt dit fraaie debuutalbum afgesloten.

Tracklisting:
1. What You Believe In
2. Ten Years Blind