Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

25 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • João Paulo Martins (Ramp) - 50
  • Miika Juhani Hostikka (Sinamore) - 43
  • Ricardo Confessori (Shaman) - 53

• Bruce Corbitt (Rigor Mortis) - 2019

Meliah Rage - Barely Human
Jaar van release: 2004
Label: Screaming Ferret Wreckords
Meliah Rage - Barely Human
Beste lezers, het is weer eens tijd voor een geschiedenislesje. Twintig jaar geleden werd er haast elke week wel een geweldige nieuwe thrashband opgericht die echter allemaal al snel dood bloedden. Meliah Rage (vernoemd naar de Meliah indianen die zich lekker opzweepten met opium voor ze een veldslag gingen uitvoeren) is daar een voorbeeld van. In 1988 debuteerden ze met de elpee ‘Kill To Survive’ en traden daarna op met verschillende grote metalbands (vastgelegd op de energieke mini lp ‘Live Kill’ (1989)). In 1990 verscheen de opvolger ‘Solitary Solitude’ maar daarna werd de groep door het slechte klimaat (opkomst grunge) en muzikale meningsverschillen opgedoekt. In de jaren 90 probeerden ze nog enkele keren om een comeback te maken maar dat mislukte gigantisch. Anno 2004 is metal terug springlevend en proberen de heren van Meliah Rage het nog maar eens.

De negen nieuwe worden over het algemeen gekenmerkt door minder thrashinvloeden maar ‘Invincible’ zou door Dave Mustaine in 1985 geschreven (zowel tekstueel als muzikaal) kunnen zijn. Erg lekker. We krijgen ook enkele sterke melodieuzere heavy metal nummers als ‘Hate Machine’, het titelnummer en het Metallica-achtige ‘Ungodly’ gepresenteerd. Het meest opvallende nummer is echter het Death Angel-achtige instrumentale ‘Rigid’ dat acht minuten weet te boeien. De overige nummers zijn ook allemaal best te pruimen zodat wel kunnen concluderen dat deze heren nog niet afgeschreven mogen worden.

Als bonus krijgen we ook nog het volledige ‘Unfished Business’ uit 1992 (toen niet uitgebracht omdat niemand het wilde uitbrengen!) dat een stuk wilder maar ook minder sterk is als de nieuwe nummers. Leuk weetje: Godsmack frontman Sully Erna drumt op deze cd. De bonus cd word afgesloten met een bijna twintig minuten durend interview (typisch Amerikaans en heel droog). Dit is tenminste eens een nuttige en mooie bonus cd!

Conclusie: Meliah Rage heeft een erg leuk nieuw album bij elkaar geschreven en in combinatie met de uitstekende bonus cd is dit product zijn geld waard. Als André Verhuysen weer eens een volledig ouderwets Dynamo festival wil organiseren, dan laat hij deze band maar eens overvliegen.

Tracklist ‘Barely Human’
1. Hate machine
2. Invincible