15-06-2021

Maze of Torment - Hammers of Mayhem
Jaar van release: 2005
Label: Black Lodge Records
Maze of Torment - Hammers of Mayhem
Knuppeldeknuppel, rosrosros!!! Dat schiet het eerst door mijn hoofd als ik de klanken van de nieuwe Maze of Torment mijn gehoorgangen laat passeren. Ik moet de neiging om om als een wilde te gaan headbangen met zware moeite onderdrukken aangezien ik me in gezelschap bevind als ik voor het eerst de cd van Maze of Torment in mijn discman zijn rondjes laat draaien.

De lezer heeft reeds door dat ik zeer in mijn nopjes ben met deze schijf. Maze of Torment is afkomstig uit Zweden en maakt een portie thrash met black metal invloeden waar je van uit je stoel geblazen wordt. Origineel? Ben je gek! Doeltreffend? Ja! En niet zo'n beetje ook. Dit Zweedse oorlogscommando laat alleen maar verbrande aarde achter. Mid-tempo is voor de heren een onbekend begrip en de riffs en drumsworden alleen op volle snelheid op de luisteraar afgevuurd (zij het met een zware groove).

Opener Beyond the Infernal Gates knalt meteen als een infernale wervelstorm je speakers uit; hak drums, gierende gitaarsolo's en woeste snauwende zang. Dat de heren hun handwerk verstaan is sowieso goed te horen aan de soms vrij complexe riffs en de dubbele gitaarpartijen. De productie van Hammers of Mayhem is verzorgd door het broertje van Peter Tagtren, namelijk Tommy. Deze heeft meer dan degelijk werk afgeleverd. De plaat is geproduceerd als een knallend spervuur. Alles is helder te horen, maar toch hangt er een smerig sfeertje waardoor de plaat alles behalve netjes of klinisch klinkt.

Stelt u zich een Destruction voor met een black metal zanger en Maze of Torment is ongeveer wat u dan zal krijgen. Niet bepaald origineel (om over het tekstuele gedeelte maar te zwijgen) maar de vernietigende kracht van deze plaat rost menig bekendere thrash/black metal band er finaal uit. Hopelijk komen deze heren ons kikkerlandje eens snel met een bezoek vereren. Afgesloten wordt het geheel overigens met een cover van (hoe kon het ook bijna anders?) Venom die de luisteraar nog de laatste nekspieren laat opofferen voordat deze infernale slachtparij ten einde is.

1. Beyond the Infernal Gates
2. F.O.C. (Face of Evil)
3. Hammers of Mayhem