• Randy Rampage (Annihilator)† - 64

• Piotr Grudziński (Riverside) - 2016

Delirium X Tremens - Cyberhuman
Jaar van release: 2003
Label: Eigen beheer
Delirium X Tremens - Cyberhuman
Hoewel Italië bij mijn weten niet al te ver weg is met de huidige communicatietechnieken heeft dit demo-cd’tje er toch een flinke tijd over gedaan om mijn deurmat te vinden. Cyberhuman van Delirium X Tremens kwam in juni 2003 al uit, maar was pas een kleine anderhalf jaar later op weg naar de lage landen. Blijkbaar vond iemand het toch zo belangrijk dat de Italiaanse band in noordelijk Europa wat promotie kreeg dat de cd’s alsnog op de bus zijn gegaan.

Hoe het ook zij, het draait uiteindelijk om de kwaliteit van de muziek, en daar is weinig mis mee. Delirium X Tremens speelt midtempo, old school klinkende Death Metal met wat doom-invloeden en een licht industrieel randje en doet dat zeker niet verkeerd. Hoewel het gaspedaal naar mijn mening af en toe best wat vaker ingedrukt mag worden zijn de songs goed opgebouwd en vervelen ze geen moment. De band heeft er goed aan gedaan af en toe wat dromerige doompassages in de muziek te verwerken met veel gitaarmelodie, waar een band als Opeth ook graag gebruik van maakt. Het geeft relatief lang uitgesponnen nummers als …Inside Me en Science net dat beetje extra wat een aantal andere bands missen. Productioneel heb ik ook weinig te zeuren, want hoewel de instrumenten nog ietwat los van elkaar klinken is de productie voor een eigen beheer-release zeer behoorlijk.

Is Delirium X Tremens nou echt “the next big thing” dat per sé nog te horen moest zijn hier in Nederland? Nee, dat ook weer niet. Daarvoor klinkt DXT nog te veel als een band in zijn demostadium en missen de songs te veel opbouw en spanning. Er zit echter wel een hoop potentie, dus als de band naar aanleiding van deze demo een platenlabel scoort waarmee men verder kan groeien heeft Cyberhuman zeker zijn nut gehad.

1. 1000 Wolves
2. Science
3. Delirium 9991