• Sami Lopakka (Sentenced) - 47
  • Simone Simons (Epica) - 37
  • Steve Asheim (Deicide) - 52

Internal Suffering - Choronzonic Force Domination
Jaar van release: 2004
Label: Displeased Records
Het Death Metal-deel van Displeased kent dit najaar twee kanten. Aan de ene kant de totale meuk van Mental Horror, waarbij je je afvraagt of de heren de term “zelfkritiek” wel kennen, en aan de andere kant het fantastische Choronzonic Force Domination van het Colombiaanse Internal Suffering. Vrij onbegrijpelijk, een boutband en een klassebak naast elkaar op één label, maar voor liefhebbers van het tweede geen ramp. Waar je bij Mental Horror namelijk echt een mentale gruwel is waarbij je van binnen begint te lijden, levert Internal Suffering de bruutste Death Metal plaat af die ik in maanden gehoord heb.

Nu is Internal Suffering met twee albums en een mcd in de koffer geen nieuwe band, maar de goede bedoelingen van deze drugsbaronnen bleven op de vorige werkstukken een beetje steken in een slechte productie en een drummer met handpalmepilepsie (zwaar onstrak dus). Voor CFD heeft men echter een nieuwe, veel betere slagwerker aangenomen en wist de band Eric Rutan van Hate Eternal te strikken om de plaat te produceren. Deze twee veranderingen hebben duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Choronzonic Force Domination is het beste te vergelijken met het beste werk van Hate Eternal, maar dan iets afwisselender en met een everzwijn met hoge nood op zang. In de krappe 33 minuten die de plaat duurt werd ik werkelijk in mijn stoel genageld door de ongenadig snelle blastbeats en razende dubbelstemmige gitaarriffs die Internal Suffering op je afvuurt. Behalve dat de band dus zijn instrumenten uitstekend beheerst weet men ook sterke songs met kop en staart te schrijven en dat maakt het luisterplezier er niet minder op. Al deze ingrediënten komen in de heldere productie van Rutan gelukkig uitstekend tot hun recht.

Als ik het prachtige artwork van de cd (een soort vervolg op de gigantische draaikolk die ook al op Chaos Matrix te zien was) ook nog noem is deze recensie één lange opsomming geworden van de positieve punten van een band die in mijn ogen zwaar ondergewaardeerd is in de Death Metal scene. Met een beetje geluk zal Choronzonic Force Domination ze wel een beetje op weg helpen, want als je zo’n beul van een plat aflevert heb je dat wel verdient.

1. Choronzonic Force Domination
2. Summon The Gods Of Chaos
3. Across The Tenth Aethyr