• Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Glittertind - Evige Asatro
Jaar van release: 2004
Label: Karmageddon Media
Glittertind - Evige Asatro
Glittertind is een éénmansproject van de Noorse Tobjorn Sandvik. Niks nieuws onder de zon, ware het niet dat dit zijn debuut is. En dat is heel wat, want zijn leeftijd is pas 17 jaar! Hij heeft alles gedaan op het album, waaronder alle instrumenten, de productie en het schrijven en arrangeren van de plaat. Voor iemand van zo'n jonge leeftijd, is dat natuurlijke erg bijzonder te noemen. Laten we eens kijken of deze knul er wat van gebakken heeft.

De muziek moet een combinatie zijn van metal, folk en punk. De metal- en folkinvloeden zijn duidelijk te horen. Het is allemaal lekkere heavy metal; soms een ballad, maar vaak ook speedy ala Helloween en Gamma Ray. De metal wordt opgesierd door de vele folk-melodieën. Vooral in de ballads komen die goed tot hun recht, maar ook bijvoorbeeld in de felle openers Lindisfarne en Karl de Store zijn de folkie melodieën erg geslaagd. Ik heb echter lang moeten zoeken naar de punk-invloeden. Misschien door het feit dat de songs recht voor z'n raap zijn? Of misschien door de soms wat schreeuwerige zang? Anders zou ik het ook niet weten. Ikzelf hou het uiteindelijk dan ook op een goede combinatie van heavy metal en folk.

Ook de teksten verdienen wat speciale aandacht. Er wordt namelijk gezongen over de wonderschone geschiedenis van Noorwegen. En dat is best interessant, want ik wist er nog maar weinig van. Vooral over de persoon Carolus Magnus wordt in verscheidene songs verhaald. Hij is namelijk de man die het christendom door de Noorse strot heeft geduwd. Alles wordt in het Noors gezongen. Er wordt echter bij elke tekst een korte uitleg gegeven in het engels. Een sympatieke zet. Ook staan er een stel Noorse nummers op uit het verleden, zoals bijvoorbeeld het eerste Noorse volklied (Sonne av Norge) en een rebels nummer over het drinken van alcohol (Norges Skaal, het drinken van alcohol was tussen 1771 en 1814 verboden).

Dit debuut kent een paar kleine minpunten. Zo zijn de melodielijnen en solo's soms wel erg simpel. Maar dat kun je de persoon achter Glittertind natuurlijk niet kwalijk nemen, want hij komt nog maar net om de hoek kijken in de muziek industrie. En als je op zo'n jonge leeftijd al een volledige plaat mag afleveren, dat kan het niet anders dan dat je een gouden toekomst te wachten staat. Ik hoop wel dat Glittertind er een echte zanger bij krijgt, want meneer Sandvik kan helaas niet zo goed zingen. Ook een drummer zou mooi zijn, want het is duidelijk te merken dat er een drumcomputer aanwezig is. En dan kan Glittertind meteen zijn opwachting maken op het podium, want daar lenen de nummers zich uitstekend voor. Al met al een prima debuut.

1. Lindisfarne
2. Karl den Store
3. Sonner av Norge