19-10-2020

10 Fold B-Low - Low Tuned Output
Jaar van release: 2004
Label: Locomotive Music
10 Fold B-Low - Low Tuned Output
Een basis van Fear Factory-drums, Korn-gitaren, een scheutje latere Sepultura en een flinke lik Slipknot en Machine Head… Verrek, dat lijkt wel numetal! Sterker nog, 10 Fold B-Low ís een numetalband, maar dan wel een aggressieve Numetalband, een numetalband die rustig uitstapjes maakt naar Thrash en Death Metal zoals Slipknot dat ook op zijn laatste album pleegt te doen.

10 Fold B-Low komt uit Duitsland en bestaat pas sinds 2001. Niet dat je dat echt kunt horen, want hun debuut Low Tuned Output hangt aan elkaar van professionaliteit. Een goede, krachtige productie, goede instrumentbeheersing en sterke songs. Een verademing binnen de numetalbeweging in mijn ogen, want bands als deze geven al die slappe, futloze Korn en Linkin Park-klonen een paar fikse trappen in hun kloten. Toch heeft 10 Fold B-Low zich het hiermee niet gemakkelijk gemaakt, want men beweegt zich net tussen een paar stromen in. Voor het grote publiek zal de band met zijn Death Metal-invloeden te extreem en complex zijn, terwijl de “echte” metalliefhebber bij het woord numetal meteen zijn neus op zal halen en ook deze Duitsers links zal laten liggen. Dat is jammer, maar doet niets af aan de kwaliteit van deze schijf.

Zelf ben ik ooit begonnen met bands als Slipknot en Machine Head wat harde muziek betreft, en gezien het feit dat ik mij daarvoor niet schaam gaat Low Tuned Output er bij mij ook erg goed in. Wat helpt is dat de band zijn muziek ook niet omringt met allerlei stoere anti-samenleving uitspraken en puberale blabla zoals Slipknot dat doet, maar zich gewoon concentreert op de muziek. Kortom: een goede, no-nonsense band die ook in de “echte” metalkringen respect verdient.

1. Input (Intro)
2. Break Your Neck
3. Run