• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

CHVE - Kalvarie
Jaar van release: 2024
Label: Relapse Records

-

CHVE zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen, maar het helpt ongetwijfeld te weten dat het de initialen zijn van Colin H. van Eeckhout, de frontman van Amenra, en dit is zijn soloproject. Hoewel de inmiddels 44-jarige Belg al enige jaren onder dit pseudoniem plaatjes uitbrengt, is Kalvarie het debuut bij Relapse. Dan hoor je erbij, zullen we maar zeggen.

In lijn met de vorige twee platen bestaat het schijfje uit één lange track, met het verschil dat de titel van de plaat afwijkt van die van het nummer. Dat is namelijk Eternit, dat tevens een in België geregistreerd handelsmerk van vezelcement is. Zou die keuze met copyright te maken hebben? Who knows? Vezelcement, een mooie beeldspraak is het in ieder geval wel. Wie het oeuvre ook maar enigszins kent, snapt 'm wel.

In een kwartier leidt Colin ons weer door dronende dark-ambientlandschappen. Introspectief, zoals altijd, neemt hij ons mee naar de donkere en duistere spelonken van de gepijnigde ziel. De ritualistische, zware trommelslagen en de trage, trieste tonen van de draailier vormen daarbij het sjamanistische tapijt waarop Colins stem navigeert; in het Frans, welteverstaan - of niet, als u geen Frans spreekt.

Of hij daarmee hoge ogen gooit? Zoals eigenlijk alijd met dit soort muziek, is het geheel aan smaak onderhevig. Het grijpt u, of niet. U raakt in vervoering en u begrijpt niet waarom het maar vijftien minuten duurt, of u zet het na enkele minuten af en begrijpt niet waarom dit überhaupt muziek genoemd wordt. Daar komt bij dat CHVE natuurlijk beter tot zijn recht komt in een groezelig zaaltje, of bijvoorbeeld in een kerk. De rauwheid en het theatrale effect van de doorgaans goed doordachte setting en aankleding versterken de seance. Met dat in het achterhoofd luidt de conclusie: mocht u ook maar enigszins genoten hebben van Eternit, dan weet u wat u te doen staat. Mocht u nieuwsgierig zijn naar wat meer achtergrondinformatie, check dan de onlangs verschenen mini-docu over Kalvarie hieronder.

1. Eternit

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 22 mei 2024