• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

The Ghost Inside - Searching For Solace
Jaar van release: 2024
Label: Epitaph Records

-

In 2015 waren de leden van The Ghost Inside betrokken bij een zwaar ongeval, toen hun tourbus op een ander voertuig botste. Beide chauffeurs kwamen hierbij om het leven en de bandleden kwamen in kritieke toestand in het ziekenhuis te liggen. Gelukkig overleefden de mannen deze tragedie, al zou niet iedereen ongeschonden uit de strijd komen en moest het been van drummer Andrew Tkaczyk geamputeerd worden. Na een lange revalidatie lukte het om de band weer voort te zetten en zo kwam er in 2020 het naar zichzelf vernoemde album uit en is de groep ook weer veelvuldig op tournee. Waar op de vorige plaat het trauma volop behandeld wordt, richt The Ghost Inside zich met zijn nieuwe album Searching For Solace op de toekomst.

Dat houdt in dat de heren meegaan met de trend die hedendaags veel te horen is bij andere metalcore-bands; het gebruik van meer melodie en cleane zang. In veel gevallen is dit een (terechte) reden om angstig te worden, aangezien dit vaak de muziek er niet interessanter of beter op maakt. Opmerkelijk genoeg komt The Ghost Inside er op zijn nieuwe plaat prima mee weg en weet het een goede balans te vinden tussen het herkenbare oude geluid en de nieuw toegevoegde elementen.

Laatstgenoemde houdt vooral in dat vocalist Jonathan Virgil meer te horen is met cleane zang, het tempo regelmatig omlaag gaat en er flink gespeeld wordt met melodieuze refreinen. Daarbij wordt nog regelmatig het gaspedaal diep ingetrapt en komt The Ghost Inside af en toe nog bijzonder fel voor de dag. Death Grip is hier een goed voorbeeld van en behoort met zijn loodzware groove tot het beste wat de plaat te bieden heeft, terwijl het melodieuze Secret (dat wel erg veel van Bury Tomorrow wegheeft) een fijn en wervelend nummer is.

Het verschil met andere core-bands die een radio-vriendelijkere sound najagen, is dat The Ghost Inside donders goed weet hoe het catchy nummers moeten combineren met de juiste dosis felheid. Dat heeft de groep in het verleden met tracks als Engine 45 en Dear Youth al ruimschoots bewezen. Ook op deze plaat slaan de refreinen aan, klinkt Jonathan Virgil overtuigend, neemt hij de luisteraar mee en pakt de groep het tempo ruim op tijd weer op als het geheel te zoetsappig dreigt te worden.

Het zorgt ervoor dat Searching For Solace een prima toevoeging in de discografie van The Ghost Inside is. De plaat staat vol met aangename tracks, waarbij de liefhebbers van eerdere platen meer dan ruimschoots aan hun trekken komen, maar ondertussen ook een nieuwe richting wordt verkend. Weet de band dit niveau vast te houden en gaat het zich niet te veel verliezen in zoetsappigheid, dan kan het zo maar zijn dat de groep zich steeds meer bij de mainstream-luisteraar in de kijker speelt.

1. Going Under
2. Death Grip
3. Light Years