• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Duivel - Heiligschennis
Jaar van release: 2023
Label: Ván Records

-

Drie jaar geleden verrast het Nederlandse blackmetalgezelschap Duivel vriend en vijand met het ijzersterke debuutalbum Tirades Uit De Hel. Met een line-up bestaande uit zo'n beetje de crème de la crème van de Nederlandse blackmetalunderground (met een verleden in onder andere Urfaust, Botulistum, Planet AIDS, Fluisterwoud en Galgeras) ontpopt het album zich tot een bikkelharde oefening in perfect uitgevoerde, rafelige blackmetaltracks, waarin de enige opsmuk bestaat uit sinister toetsenwerk dat rechtstreeks uit een zompige, diepe kerker lijkt op te borrelen. Uiteraard staat kwaliteitslabel Ván Records vooraan in de rij om het gepokte en gemazelde gezelschap in de armen te sluiten.

In afwachting van een opvolger krijgt de luisteraar als zoethoudertje de ep Heiligschennis voorgeschoteld, als cassette met een oplage van slechts 66 kopieën uitgebracht via Nomad Snakepit Productions. Gelukkig verschijnt het schijfje dus ook op grotere schaal via Ván Records. De afstotelijke hoes kerft zich al met de esthetiek van een etterende puist in de cortex cerebri. En dat weinig verfijnde knip-en-plakwerk is een voorbode op de muziek – en dat bedoel ik in positieve zin. Voorzien van wederom zo'n grimmige, messcherpe sound pakt Duivel na een kort, krakend intro uit met Gedoemd Tot Dolen, een heerlijk primitief uitbraaksel van blackmetalgeraas met wat omineus jengelende keyboardpartijen.

Die track blijkt representatief voor het materiaal op Heiligschennis. Want Sata'nas begint weliswaar nog met een misleidend midtempo-gedeelte, maar al snel ratelen de drums weer op volle toeren, terwijl de gitarist ons arme drommels bestookt met de ene na de andere basale, maar zeer effectieve scheermessenriff. Je krijgt het gevoel dat de boel ieder moment grandioos kan ontsporen onder zijn eigen rommelige tempo, maar dat geeft deze pekzwarte brij wel zijn charme. Eigenlijk gaat het tempo tijdens de reguliere nummers alleen omlaag bij Heksenkut, een machtig, slepend midtempo-nummer dat vele malen indringender is dan de platte titel doet vermoeden.

Heiligschennis is een oprisping die zeer welkom is. Duivel serveert zijn black metal zo primitief als maar kan, maar doet dat met dodelijke effectiviteit. Laat die tweede langspeler maar komen! En wat zou het lekker zijn om dit gezelschap eens live de boel aan puin te zien rossen.

1. Lijkenkar
2. Gedoemd Tot Dolen
3. Sata'nas