• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Our Loss Is Total - I
Label: End of Orbit Records

-

Het Duitse Our Loss Is Total is de nieuwe band van Neaera-leden Tobias Buck, Stefan Keller en Sebastian Heldt. Samen met producer Tristan Hachmeister, met wie de leden het meest recente, titelloze Neaera-album opnemen, en met Heaven Shall Burn-zanger Marcus Bischoff beginnen ze een blackmetalproject in de stijl van Wolves In The Throne Room, Dawn Ray'd en Sun Worship. Ver verwijderd dus van de metalcore waarmee de heren furore hebben gemaakt, maar thematisch gezien niet eens zo ver afstaand van de antifascistische en ecologisch geïnspireerde muziek waar het geëngageerde gezelschap bekend om staat. De vraag is: overtuigen de heren ook in deze voor hen nieuwe stijl?

Het antwoord daarop is een volmondig 'ja'. Wat al vanaf de eerste luisterbeurt opvalt, is hoe diepgeworteld de muziek van Our Loss Is Total is in de black metal. Metalliefhebbers die weinig op hebben met metalcore en dergelijke genres hoeven dit album dus niet links te laten liggen, want deze debuutplaat bevat een mate van grimmigheid en zeggingskracht die vele al langer meedraaiende blackmetalbands overstijgt. Our Loss Is Total kanaliseert al zijn woede, boosheid, haat en misantropie in vier epische, gitzwarte nummers, die ondanks hun gemiddelde lengte van bijna tien minuten geen seconde vervelen. De muziek klinkt als een mengeling van Wolves In The Throne Room (de sfeer) en Mgla (de fantastische strot van Bischoff, maar soms ook de uitgekiende, effectieve riffs).

De muziek op I wint nog eens aan kracht door de uitstekende productie. Het album heeft een zware en tegelijkertijd troebele, bijna verstikkende sound meegekregen, die de muziek perfect weet te versterken. De plaat klinkt alsof de band in een ondergrondse grot staat te spelen, waarin de beklemmende riffs en hypnotiserende drumroffels de ruimte volledig lijken op te vullen. Daaroverheen spuugt Bischoff op zeer intense wijze zijn tekstuele visioenen over hel en verdoemenis over de achteloze luisteraars uit. Vooral in Ruins And Restless Fires zorgt hij voor kippenvel met zijn bulderende stemgeluid. De vier nummers vloeien naadloos in elkaar over en grijpen de luisteraar direct bij de strot. Iedere track staat vol ijzersterke riffs en wordt met een dermate hoge urgentie en drive gebracht dat de muziek naar een nog hoger niveau wordt getild.

Zo levert Our Loss Is Total zomaar een dijk van een debuut af. Het zou bijna zonde zijn als de heren terugkeren naar hun eigen bands, want dit album smaakt absoluut naar meer. Naar verluidt zitten live-optredens er voorlopig niet in, maar dit soort muziek verdient eigenlijk een podium. Wie weet dat we de mannen ooit nog eens op Roadburn kunnen bewonderen? Gegarandeerd dat ze het publiek weten te overrompelen.

1. A Roar In The Deep
2. Ruins And Restless Fires
3. Extinction