25-09-2020

Kelvin Zhero - New Shoes
Jaar van release: 2004
Label: Eigen beheer
Kelvin Zhero - New Shoes
Dit is niet het eerste cd'tje van deze band, maar wel het eerste cd'tje onder de naam 'Kelvin Zhero'. Deze band bracht vroeger onder de belachelijke naam 'Henk Janssen' al een cd uit met de titel '4'. Het trio speelt luisterrock op deze demo en rockt af en toe maar echt door. Het geheel is erg melodieus en vrij doordacht. Verwacht geen standaard Motörhead-achtig gebeuk maar eerder intelligente subtiliteiten.

Het eerste nummer doet lekker zweverig aan en klinkt als een zowel commerciële als artistieke hit. Het navolgende 'Amazing discoveries' (één van de eerste nummers die de band schreef) bevat naast eerlijke rustige gitaarstukjes ook enkele heerlijke gitaarsolo's en een goede scheurende riff. Diversiteit troef dus. Naarmate je deze demo verder beluistert, bemerk je dat Kelvin Zhero eigenlijk best een eigen geluid heeft,en dat is anno 2004 toch niet meer zo heel gewoonlijk. Bij veel cd's kan je gemakkelijk verwijzen naar eerder uitgekomen albums van andere bands, maar in dit geval is dat niet zo evident, ook al heb ik een grote muziekcollectie als referentiekader. 'New shoes' is het meeste emotionele aandoende van de demo en 'All comes down' is de perfecte rockende afsluiter die geënt is op een uitstekende gitaarriedel.

Dit 'New shoes' is een klasse demo, en de beste demo die ik beluisterde sinds de demo van de progressieve belofte 'The Dust Connection' in begin van het jaar. Kelvin Zhero presteert het om doordachte rock die vrij origineel en uiterst genietbaar is, op perfecte manier te presenteren, en dat verdient respect.

1. Bumpy road
2. Amazing discoveries
3. New shoes