• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Walg - III
Jaar van release: 2023
Label: Eigen Beheer

-

De Nederlandse melodische blackmetalband Walg houdt niet van stilzitten. Het duo Robert Koning en Yorick Keijzer is in 2021 tijdens de coronapandemie samen gaan werken en brengt nu een paar jaar na de oprichting het derde album uit, functioneel III getiteld. Gelukkig is dit afgaande op de kwaliteit van de vorige twee albums geen straf voor fans van Nederlandse black metal en al helemaal niet voor fans van Dimmu Borgir en Old Man's Child.

De intro zet meteen de thematische toon van het album. Haat en misantropie vormen de rode draad in alle nummers. De vocalen van Keijzer zijn duidelijk te verstaan, waardoor zijn boodschap niet verloren gaat. Hij gebruikt voornamelijk blackmetalgereutel waarin hij zijn wanhoop en woede goed kwijt kan. Hij weet zijn vocalen heerlijk op het ritme mee te scanderen. In bijvoorbeeld Geselberg is dat goed te horen, inclusief een lekker rollende 'r'. Hij wisselt deze stijl af met gefluister en gegrunt waardoor de vocalen interessant blijven. Ook zijn er veel lage, clean vocalen te horen. Ingezongen door Robert Koning zijn deze sporadisch te horen om de muziek net wat epischer te maken. Goede voorbeelden hiervan zijn Daar Waar We Komen Om Te Sterven en Paradijs. In Verlies & Verval zijn deze vocalen een groter onderdeel van het nummer, waarmee ze het verdriet van het nummer kunstig overbrengen.

Koning is verder verantwoordelijk voor de composities. Deze klinken vol en gelaagd. De drumritmes zijn snel en agressief met genoeg afwisseling om niet te vervallen in een brei van dubbele basspartijen. Zijn gitaarpartijen klinken authentiek kil met een ietwat melodieus randje, goed te horen in Waar We Komen Om Te Sterven. Het is verder ook zijn keyboard dat het geluid van Walg bepaalt. Continu hoor je op de achtergrond koren, blazers of keyboardklanken die de muziek naast extra melodie ook een flinke hoeveelheid epiek meegeven.

Daarnaast is de productie het vermelden waard. Deze is een heel stuk helderder dan we gewend zijn van black metal. Zonder op een moment te klinisch of mechanisch te klinken, zorgt het volle geluid voor een veel hardere sound. Dit is goed te horen in de cover van Dimmu Borgirs Mourning Palace. Deze komt namelijk een stuk harder over dan het origineel.

De Nederlandse blackmetalscene mag blij zijn met een productieve band zoals Walg. Dit album evenaart de kwaliteit van de vorige twee, ondanks dat het tijdsverschil minder dan een jaar is. Album nummer vier is ook al in de maak, dus hopelijk kunnen we over een paar maanden weer smullen van een uitstekende, melodische blackmetalplaat.

1. Wanneer We Toegeven... (Intro)
2. Daar Waar We Komen Om Te Sterven
3. Zielenland