• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Sonata Arctica - Acoustic Adventures - Volume Two
Label: Atomic Fire Records

-

Acoustic Adventures – Volume One, het album met akoestische versies van Sonata Arctica-nummers, is begin 2022 uitgekomen en viel in de smaak. Ik was dan ook benieuwd wat Acoustic Adventures – Volume Two in petto zou hebben. Ik had alleen niet gedacht dat Sonata Arctica al zo snel de opvolger zou uitbrengen. Eigenlijk zit ik met smart te wachten op het nieuwe studioalbum, de beloofde terugkeer naar de begindagen van de Finse band. Pas daarna mocht het volgende akoestische avontuur wel verschijnen.

Toch zijn er redenen te verzinnen dat Acoustic Adventures – Volume Two negen maanden na de vorige release verschijnt. Sonata Arctica gaat in de herfst op tournee en de bandleden nemen hun akoestische instrumenten mee. Uit promotionele overwegingen is de release dus een goede set. Bovendien naderen de donkere dagen en is een plaat met rustige muziek ideaal voor bij het haardvuur.

De twaalf nummers op de nieuwe schijf komen van dezelfde opnamesessie als de vorige plaat. Die stamt alweer uit 2020, dus in dat opzicht is het ook logisch dat de band ze zo snel mogelijk op de markt willen brengen. De positieve punten uit de vorige recensie zijn ook hier van toepassing. De sterke melodieën en melancholische sfeer van de oorspronkelijke versies zorgen ervoor dat Sonata Arctica-songs in akoestische vorm recht overeind blijven staan.

De songkeuze is minder verrassend, maar dat komt omdat we nu weten dat Sonata Arctica zich niet beperkt tot de ballads. Shamandalie en Letter To Dana zijn de enige nummers die van oorsprong al rustig zijn. Victoria’s Secret is een snelle powermetalsong, maar is nu gereduceerd tot een arrangement speciaal voor de akoestische gitaar. Het eveneens snelle Black Sheep heeft dan weer de snelle loopjes van het origineel behouden.

Acoustic Adventures - Volume Two is dus net zo avontuurlijk als het eerste deel. Er valt eigenlijk weinig nieuws te vertellen, behalve dat er ditmaal meer gitaarsolo’s voorbijkomen. Die miste ik op de vorige plaat. Wellicht komt de release wat te snel, maar je mag uiteraard zelf bepalen wanneer je ‘m in huis haalt. Nu Sonata Arctica in totaal 24 akoestische tracks heeft uitgebracht, weet ik wel dat ik nu extra veel zin heb in de volgende studioplaat vol met ouderwets snelle tracks.

1. I Have A Right
2. Black Sheep
3. Half A Marathon Man