• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Bleed Like Mylee - Nuk Soo Kow
Label: eigen beheer

-

Dat Amerikanen soms rare jongens zijn, is natuurlijk allang bekend. Geweren die naast de chips in de supermarkt liggen, een oranje (voormalige) president en het feit dat alles grotesker is dan in ons pittoreske Europa. Groter, meer en harder...

Dat moeten de vijf mannen van metalcore-formatie Bleed Like Mylee ook hebben gedacht. Deze conceptband, (tijdens een dronken bui) bedacht door frontman en zanger Joseph Izayea (Sour Times, Seeking Sirens, From Under Concrete Kings) is namelijk volledig gefocust op de Kickboxer-films met Jean-Claude van Damme en de eerste ep Nuk Soo Kow is gelijk een ramplaat.

Zet de schijf, die je 22 minuten muzikaal vermaken zal, aan en wat volgt is een vijftal nummers die je bij je strot pakken en muzikaal gezien je niet vaak meer loslaat. Bombastische metalcore met daarin goede samenwerking tussen de 5 heren. Drummer Doug Waite (To Die This Night, Gamohra) en bassist Josh Previte (Patient 0 & From Under Concrete Kings) zorgen voor een stormvloed aan harde salvo's beukwerk en de 2 vrienden Jeremy Litton (Patient 0) en Armando Yambao (Galvanized) zorgen voor de melodielijnen die het sloopwerk compleet maken. Joseph lost zijn verbaal gebulder af met cleane refreinen, die het geheel een soort Killswitch Engage-vibe meegeven.

Openingstrack Kiss Of Death opent met een fijne riff en een dikke stoot adrenaline en zal het ongetwijfeld live goed doen. Dat geldt eigenlijk wel voor alle nummers, alle refererend aan momenten in de Kickboxer films. Zo refereert Kick The Tree aan een memorabele scene uit de film en is Stone City bijvoorbeeld gewijd aan de stad waar boxer Kurt zijn trainingen verricht. Zelfs titeltrack Nuk Soo Kow (wat Thais is voor 'witte krijger') zit muzikaal prima in elkaar en slaat erop los. Zoals het hoort!

Nuk Soo Kow is al met al een degelijke debuutschijf. De nummers zitten echter soms wel wat rommelig in elkaar en verder lopen ze ook niet heel lekker in elkaar over. De drummer mist soms een dubbele bass, dat soort kritische noten. Niets onoverkomelijks, maar je merkt het wel op. Verwacht dus geen muzikale hoogstanden, maar je kunt heus rekenen op een vermakelijk klein half uur aan beukerij. Interessant om te zien waar de heren in de toekomst mee gaan komen. Een headliner zal Bleed Like Mylee niet worden, maar als de heren zo doorgaan, krijgen ze vanzelf een trouwe fanbase achter zich geschaard.

1. Kiss of Death
2. Now Kiki Even Too
3. Kick The Tree