• Rikki Rockett (Poison) - 61
  • Sam Totman (Dragonforce) - 43
  • Scott Stapp (Creed) - 49

Audrey Horne - Devil's Bell
Label: Napalm Records

-

De Noorse rockformatie Audrey Horne heeft in zijn inmiddels twintigjarig bestaan een wat wonderlijk traject gevolgd. Het lijkt wel alsof de muzikanten steeds beter in hun vel zitten en dat vertalen in steeds energiekere composities. Ten tijde van het debuutalbum No Hay Banda (2005) en Le Fol (2007) valt de muziek van het gezelschap rondom gitarist Arve Isdal (onder andere bekend van Enslaved) en zanger Toschie nog vooral te categoriseren als een soort deprimerende grungerock, als een ver familielid van groepen als Alice In Chains, Sentenced en Type O Negative. Gaandeweg heeft Audrey Horne de melancholie echter van zich afgeschud en zich weten te ontwikkelen tot ongecompliceerde hardrockers met veel gevoel voor smeuïg en energiek gitaarwerk. Hoogtepunten tot nu toe zijn het frisse Youngblood (2013) en het vier jaar geleden verschenen Blackout.

Met Devil’s Bell borduurt de groep voort op deze ingeslagen route, met als enige subtiele verschil dat de composities over het algemeen wat meer traditionele heavymetalinvloeden bevatten. Dat begint al met de zeer prettig in het gehoor liggende opener Ashes To Ashes, dat weliswaar is opgebouwd rondom een bedrieglijk eenvoudig refrein, maar van voldoende spetterend gitaarwerk is voorzien om het nummer interessant te houden. Ook het instrumentale Return To Grave Valley staat vol met lekkere heavymetalriffs en pronte basloopjes. Het lijkt wel alsof de band een knipoog heeft willen geven naar het oudste werk van Iron Maiden. Met uptempo-rockers als Animal (met een refrein dat uitermate geschikt is om mee te zingen) en het met gelikt gitaarwerk doorspekte titelnummer gaat Audrey Horne het ongetwijfeld fantastisch doen op de zomerse festivalweides.

Ten opzichte van de uitstekende voorganger moet ik wel opmerken dat Devil’s Bell wat vlakkere momenten kent. Zo duurt Break Out met ruim vijf minuten toch echt te lang voor het simpele riffje dat de basis van het nummer vormt. Ook het tragere All Is Lost weet niet helemaal te boeien door de herhalende riffs en het wat slome tempo. Gelukkig houdt Audrey Horne de vaart er in de meeste tracks in. Het is vooral de combinatie van up-tempo ritmes en snedig gitaarwerk waarin de band het meest excelleert. Het geheel wordt bovendien uitstekend aan elkaar gezongen door Toschie, wiens energieke stemgeluid een meerwaarde vormt voor de muziek.

Prettig, goed in het gehoor liggend, ongecompliceerd, zomers en fris: het zijn zomaar wat kwalificaties die de muziek van Audrey Horne aardig samenvatten. Ook al haalt deze plaat het niet helemaal bij Blackout, de liefhebber van authentieke, goed uitgevoerde hardrock en heavy metal zal genoeg plezier beleven aan Devil’s Bell.

1. Ashes To Ashes
2. Animal
3. Break Out