• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Pilgrimage - Sigil Of The Pilgrim Sun
Label: Sleaszy Rider

-

Na het uiteenvallen van Stream of Passion is gitarist Eric Hazebroek niet bij de pakken neer gaan zitten. Zo werd de stonerformatie Ditch nieuw leven ingeblazen en zocht hij nog iets extra's naast Vetrar Draugurinn om zijn liefde voor doom in daden om te zetten. In Malta werd dat extra's gevonden na intensief contact met bassist Sean Pollacco, die in 2018 opstapte bij de gothic doomformatie Weeping Silence. De geboorte van Pilgrimage werd daarmee een feit. Als zanger werd Dario Pace Talina (Weeping Silence) ingelijfd, terwijl drummer Dino Mifsud Lepre wel tijd had voor nog een band erbij. Behoudens de voor de hand liggende logistieke uitdagingen gooide corona het nodige roet in het eten, waardoor het debuutalbum Sigil Of The Pilgrim Sun de nodige vertraging opliep.

De term doom is al gevallen en het is uiteindelijk doom/death geworden, dankzij de zware maar toch nog redelijk verstaanbare grunt van Dario. Op de zeven nummers, die bij elkaar een dikke vijftig minuten duren, wordt het tempo tamelijk laag gehouden, behoudens een supersnel tussenstuk in Through The Well Of Starlight. De zeer degelijke doom wordt naar een hoger niveau getild als Eric zijn leadgitaarpartijen toevoegt. Meer dan eens doet het dan denken aan Officium Triste. Luister maar eens naar het afsluitende Nothing But Death. In Silent Descend Into Solitude is er een gastbijdrage van Daniel Neagoe (zanger van Clouds), die overigens het artwork van dit album heeft verzorgd.

Met Sigil Of The Pilgrim Sun komen de liefhebbers van een goede pot doom/death prima aan hun trekken. De wat mindere momenten van bijvoorbeeld het softe begin met gesproken woord in Dream Rivers Lachrimose kunnen daarom voor lief worden genomen. Na een eerste digitale release is het album inmiddels ook op cd verkrijgbaar via Sleaszy Rider.

1. The Pilgrim
2. Voyage To The End Of Time
3. Dream Rivers Lachrimose
4. Through The Well Of Starlight
5. Who Wakes From Slumber
6. Silent Descent Into Solitude
7. Nothing But Death

Score: 81 / 100

Reviewer: Vitus-Frank
Toegevoegd: 15 mei 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.