• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Absent In Body - Plague God
Label: Relapse Records

-

Met Igor Cavalera (ex-Sepultura, Cavalera Conspiracy), Scott Kelly (Neurosis), Mathieu Vandekerckhove (Amenra) en Colin H. Van Eeckhout (Amenra) in de gelederen, mag Absent In Body gerust een supergroep genoemd worden. Na de selftitled single in 2017, die ik destijds omschreef als 'schuilplaats voor duistere zielen', bleef het lang stil rondom de internationale formatie, maar met deze ruim 36 minuten tellende vijf-tracks-ep is de band terug. Waarom het zo lang geduurd heeft, is een raadsel. De drukke concertkalender kan het niet geweest zijn. Hoe dan ook, hier dus Plague God.

De snelle rekenaars onder u hadden al wel bedacht dat de gemiddelde tracklengte aardig aan de maat is. Correct! De band gebruikt deze ruimte om de hypnotische riffs heerlijk op u in te laten werken. Gemiddeld zitten we rond de acht minuten, maar met vijfeneenhalve minuut is opener Rise From The Ruins de kortste track. Een onheilspellend intro waarin ambient geluiden en repeterende drums elkaar aanvullen, brengt de boel traag op gang. Op typische Amenra-wijze klapt de band er na minuut twee ineens vol op.

Maar u moet niet denken dat Absent In Body een beetje een soort van Amenra met een sausje is. De klanken op deze plaat bevinden zich namelijk in een dieper spectrum; dieper in het sludge-hoekje. De elektro-elementen geven het geheel een avantgardistisch tintje en van tijd tot tijd wordt de boel opgesierd met industrial-geluiden. In de wanhoopskrijsen van Colin en de gevoelige semi-akoestische gitaaraanslagen, die kleur geven aan de repeterende drums, herkennen we echter de typerende Amenra-signatuur. En over signatuur gesproken, Igor zou Igor niet zijn als hij het geheel niet zou opdirken met een paar welgemikte tribale roffels. Een en ander is vakkundig aan elkaar gesmeed tot een origineel en samenhangend geheel. Tof! Een band met een dergelijke hoeveelheid ervaring op de loonlijst is dat natuurlijk ook wel aan zijn stand verplicht.

Plague God is dan ook een product dat u als liefhebber van de hardere, dronende genres blind aan kunt schaffen. Dit zal met name in groezelige zaaltjes met een strakke, harde lichtshow tot zijn recht komen. Zin an!

1. Rise From Ruins
2. In Spirit In Spite
3. Sarin
4. The Acres/The Ache
5. The Half Rising Man

Reviewer: Wouter
Toegevoegd: 28 maart 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.