Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Review

Glasya - Attarghan
Jaar van release: 2022
Label: Scarlet Records

 -

Je hebt ze misschien wel thuis in de platenkast staan: lp’s met soundtracks uit de jaren zestig en zeventig. De bandleden van Glasya in ieder geval wel. Ze raakten dusdanig geïnspireerd door de combinatie van muziek en filmfragmenten dat ze zelf verhalen wilden vertellen in combinatie met een soundtrack. Het resultaat is Attarghan.

Op deze tweede full-length neemt de symfonische metalformatie je mee naar Perzië, waar Attarghan, een voormalig legercommandant, zich een rebel toont door een opstand van het volk te initiëren tegen de heersende machthebbers. In de openingstrack volgt de aanleiding voor het concept (door een overigens prima verteller) en in From Enemy To Hero spreekt de hoofdrolspeler het volk toe. Fragmenten uit het verhaal komen steevast terug (veelal aan het einde van een nummer) alsof er een filmversie is gemaakt. En over films gesproken: Gladiator, The Mummy en Lord Of The Rings (The Battle Of Helm’s Deep) zijn duidelijke inspiratiebronnen.

Net zo episch als het concept is ook de muziek. Verwacht dus met koren en orkestraties aangezette metal in het straatje van Epica, Whyzdom, After Forever en Xandria. Niet van dat niveau overigens. Het luistert allemaal prettig weg, maar afgezien van het midden-oosterse Journey To Akhbar, hebben we veel riffs en de zanglijnen al eerder gehoord binnen het genre. Hoewel de groep muzikanten zich technisch heeft verbeterd ten opzichte van het wat eendimensionale debuut Heaven's Demise (2019), hoef je geen bovengemiddeld vakmanschap te verwachten. Slecht is het overigens zeker niet. Zo hebben Way To Victory, Retaliation en First Taste Of Freedom hun overtuigings- en aantrekkingskracht vanwege de melodieën die blijven hangen. De Perzische toonladders en instrumenten worden soms effectief gebruikt (Eye To Eye Sword To Sword), maar hadden nog nadrukkelijker benut mogen worden om onderscheidend te zijn op muzikaal vlak.

Wat de groep goed doet, is concept en muziek op elkaar afstemmen, zodat je bij het verhaal betrokken blijft. First Taste Of Freedom, met prima bijdragen van zangeres Catarina Nix, is bijvoorbeeld lichter dan de tracks die eraan voorafgaan, waarin de opstand en de strijd overheerst. De filmische fragmenten en de door een verteller ingesproken teksten tussen de nummers zijn beslist van toegevoegde waarde. Datzelfde geldt voor het Perzisch getinte intermezzo Queen’s Temptation, al had de dialoog tussen Attarghan en de koningin nog overtuigender ingesproken mogen worden.

Zangeres Eduarda Soeiro vecht zich aardig een weg door alle hoogdravendheid. De frontvrouw beschikt over goede stembanden. Ze varieert tussen modern klassiek en ‘normale’ melodieuze zang. In Journey To Akhbar komt ze samen met de Algerijnse zangeres Rim Bouali (Rest In Me) met prima midden-oosterse zanglijnen. Haar kracht ligt met name in de rustigere songs, zoals First Taste Of Freedom en het cinematische We Weren’t Meant To Be Together, waarin ze haar bereik laat gelden. Dat doet ze ook in het zeer aardige A New Era Has Come. In de stevige tracks houdt ze zich staande, al zijn er niet heel veel momenten die blijven hangen. Way To Victory is op dat vlak een uitschieter. Na meerdere luisterbeurten scoren ook Within The Sandstorm en Eye To Eye Sword To Sword, tracks die toevallig ook de beste orkestratie van de plaat bevatten, een ruime voldoende. Van de vele gastbijdragen zijn die van Leonel Silva (Fantasy Opus, Hourswill, Timescale) in Retaliation en de reeds genoemde van Catarina Nix en Rim Bouali de indrukwekkendste.

Deze tweede langspeler is een enorme sprong voorwaarts voor Glasya. De kracht van Attarghan ligt vooral in het betrekken van de luisteraar bij het concept. Dat gebeurt met name door de filmische en gesproken passages. De muziek en zang, hoewel op zich niet heel bijzonder, veren effectief mee met de gebeurtenissen in het epische verhaal, waardoor je meer dan uur lang betrokken blijft. Knap gedaan. Spreekt het concept je aan en heb je geen problemen met dat de symfonische metal de originaliteitsprijs niet wint, dan heb je aan Attarghan een fijn album.

Tracklist:
1. Attarghan
2. From Enemy To Hero
3. Way To Victory
4. The Retaliation
5. First Taste Of Freedom
6. Journey To Akhbar
7. Queen's Temptation
8. Battle For Trust
9. The Sound Of 10,000 Feet Marching
10. Within The Sandstorm
11. We Weren't Meant To Be
12. At The Empire's Gate
13. Eye To Eye Sword To Sword
14. A New Era Has Come
15. The Legend Lives On

Score: 78 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 10 maart 2022

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.