• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Danse Macabre - Eva
Jaar van release: 2001
Label: Hammerheart Records
Danse Macabre - Eva
Danse Macabre is een project van Ancient Rites leden Gunter Theys en Jan Yrlund. De muziek is echter anders dan van Ancient Rites, voornamelijk melodieuser en rustiger. Al betekend dit niet dat dit een hele softe cd is. Samen met Milos Maricevic en Merijn Mol hebben ze een album afgeleverd vol melodieuse metal, met hier en daar wat industrial en gothic invloeden.

Het album begint met het sfeervolle Sacred, wat de toon zet voor de rest van het album. De zang van Gunther doet me wat denken aan Andrew Eldritch van the Sisters Of Mercy, wat zorgt voor een donkere atmosfeer. Zware, maar toch melodieuse gitaren zorgen voor lekkere riffs. Met Trojan Horse gaat het tempo een stuk omhoog, en zingt Gunther zoals hij dat in Ancient Rites doet, waardoor de black metal roots toch weer wat doorschijnen. Dit past echter wel perfect in het geheel, en levert een prachtig nummer op.

Titelnummer Danse Macabre en Oblivion gaan door in een redelijk hoog tempo, met lekkere melodieėn en vooral Oblivion doet me sterk denken aan een Systers Of Mercy nummer. Burning Hills wordt gezongen door Antoinette Legel, en is rustiger dan de voorgaande nummers. Echter zorgen de loodzware gitaren toch voor een heavy geluid, waardoor het toch niet echt als een ballad gaat klinken. Bij Orchids dacht ik weer even te luisteren naar the Sisters Of Mercy, wat zeker geen minpunt is.

Grief is een beetje een vreemd nummer. Het wisselt van rustig naar meer up-tempo en weer terug. South Of Eden daarintegen gaat in een lekker hoog tempo, en ook de wat meer black metalzang is terug. Een heerlijk kwaad klinkend nummer. Ook Cypress Tree gaat in dit hoge tempo verder, al neemt dat soms even een pauze met een paar rustigere passages. Thick As Thieves neemt weer het tempo aan van het begin van de cd, niet te snel en niet te langzaam. Het album eindigd met het rustige Bed Of Roses, wat eigenlijk perfect de cd afsluit.

Wat me opvalt is dat naar mate je verder komt op het album, de nummers complexer worden. De nummers op de tweede helft van het album klinken veel voller dan de nummers op het begin van de cd. Das mooi, want in deze nummers laat de band goed zien dat ze zeer bekwame muzikanten zijn. Eva is dus zeker een lekker album voor wie van mooie, melodieuse, sfeervolle nummers houdt.

De tracklisting:

1. Sacred
  2. Trojan Horse