• Steve Riley (L.A. Guns) - 66
  • Steven Adler (Guns N' Roses) - 57

• Rhett Forrester (Riot) - 1994

Clemens Wijers - Worlds II
Label: eigen beheer

-

Clemens "Ardek" Wijers is vooral bekend als toetsenist/componist van de horrormetalband Carach Angren, maar hij doet veel meer. Zo verzorgde hij bijvoorbeeld de orkestratie voor de Ex Deo-albums The Thirteen Years Of Nero (2021) en The Immortal Wars (2017), componeerde hij voor Coming Home (2016) van Pain en schreef hij muziek voor Lindemann’s album Skills In Pills (2015). Worlds II is het vervolg op het debuutalbum van Clemens Wijers, dat in 2017 werd uitgebracht.

Ingetogen. Zo zou ik Worlds II in één woord kunnen samenvatten. Piano is een klassiek stuk, zoals de titel doet vermoeden en Awakening is een pianostuk met orkestratie. Dit soort composities is te verwachten, maar het album als geheel is ingetogen in vergelijking met het debuut en de ep Parasite Twin (2019). In tegenstelling tot het debuutalbum bevat Worlds II uitsluitend instrumentale tracks. Het is een verzameling hybride-orkestrale composities met elektronische, klassieke en industriële invloeden. Een relatie tussen dit album en de composities voor Carach Angren is zeker aanwezig, zoals te horen in het fraaie March Of The Ants. Dit is de compositie die er voor mij uitspringt als liefhebber van Carach Angren.

Het album heeft weinig raakvlakken met de ep Parasite Twin. Zware industrial tracks, zoals Worlds, Goth en Berserk van het debuutalbum moet je op deze release ook niet verwachten. De industrial is niet volledig verdwenen, maar heeft op Worlds II een ingetogener karakter. Het is vooral de klassieke invloed die overheerst, zoals in de opener Leaving Earth en Fata Morgana. Alien Encounter heeft meer raakvlakken met electronic rock dan met industrial. Datzelfde geldt nog sterker voor Communication Machine en het veelzijdige Rhapsody.

Voorheen deed Clemens Wijers de volledige productie in eigen beheer, maar ditmaal is producer Patrick Damiani (Tidal Wave Studio) ingeschakeld voor de mix van het album. Het artwork is verzorgd door Negakinu (Carach Angren). Worlds II wordt op Black Friday digitaal uitgebracht via Bandcamp.

1. Leaving Earth
2. Alien Encounter
3. Piano