• John Campbell (Lamb Of God) - 50
  • Marc Bolan (T. Rex)† - 75
  • Thomas Wouters (Bodyfarm)† - 35

Sodom - Bombenhagel
Label: Steamhammer Records

Sodom - Bombenhagel

Bombenhagel, de afsluiter van Persecution Mania, is zonder twijfel één van de meest populaire songs van Sodom. Het nummer is in een nieuw jasje gestoken als titeltrack voor de ep, die bedoeld was om het festivalseizoen in te luiden. De pandemie gooide roet in het eten. Alle optredens zijn vooralsnog verschoven naar 2022. De ep verschijnt nu als teken van leven. Sodom mag dan wel veertig kaarsjes aansteken, de band rond Tom Angelripper is springlevend en vitaal. Sterker nog, met Frank Blackfire terug in de gelederen beleeft Sodom hoogtijdagen. Blackfire gaf Sodom de schop onder de kont die leidde tot de klassiekers Persecution Mania (1987) en Agent Orange (1989).

Na al die jaren lijkt de geschiedenis zich te herhalen, want Genesis XIX (2020) is in elk geval een energiekere plaat dan Decision Day (2016). Sodom blijft ook nu weer trouw het bekende recept volgen. Compromisloze, rauwe thrash die zich bij uitstek leent voor protest. Het motto van Sodom is eveneens ongewijzigd: de luisteraar wakker schudden. Shockeren is een middel, geen doel. “What does the future have in store”. Die laatste zin in de songtekst van Bombenhagel is veelzeggend. Vergeet het verleden niet. Kijk naar wat er nu in de wereld gaande is. Meer vraagt Onkel Tom Angelripper niet.

Het anthem Bombenhagel is opnieuw gearrangeerd en ook deze versie bevat een gastgitaarsolo van Harris Johns, destijds producer van Persecution Mania. Hij heeft voor de 2021-versie een andere solo ingebracht en naast het Duitse volkslied zijn nu ook het Amerikaanse en Russische volkslied in de slotfase verwerkt. Daarnaast staan er twee nieuwe tracks op de ep.

Coupe De Grace is een snelheidsduivel, geschreven door gitarist Yorck Segatz. De lyrics over de torero hebben een diepere betekenis. We zijn als mens zelf verantwoordelijk voor klimaatverandering en oplopende spanningen in het algemeen. Pestiferous Posse is eveneens een snelle track en bevat door lager gestemde gitaren bovendien een dreigend karakter. Dit nummer laat wat meer tempovariaties horen. In het legendarische vuurgevecht bij de O.K. Corral in Tombstone (Arizona, 1881), beschreven in vele boeken en meermaals verfilmd, ziet Tom Angelripper een parallel met de problemen van vandaag. Die gaan verder dan het bestormen van het Capitool eerder dit jaar en beperken zich niet tot de Verenigde Staten.

Bombenhagel bewijst dat Sodom nog altijd springlevend is. Genesis XIX schopte het vorig jaar tot de tiende plaats in de Duitse albumchart en de band kan nog steeds rekenen op een flinke schare fans. De promo wordt door Sodom afgesloten met een belofte: komend jaar iets heel bijzonders presenteren voor het jubileum!

1. Bombenhagel
2. Coup De Grace
3. Pestiferous Posse