• Gibby Haynes (Butthole Surfers) - 65
  • John Campbell (Lamb Of God) - 50
  • Marc Bolan (T. Rex)† - 75
  • Thomas Wouters (Bodyfarm)† - 35

White Moth Black Butterfly - The Cost Of Dreaming
Label: Kscope

We dromen over een ideale toekomst, maar vergeten vaak in het heden te leven. Als die geplande en gehoopte toekomst plotseling een halt toegeroepen wordt, bijvoorbeeld door een lockdown, blijft er niets anders over dan te accepteren wat je op dat moment hebt. Dat is de boodschap van Daniel Tompkins, die het project White Moth Black Butterfly in 2013 tot leven bracht. Het soloproject groeide uit tot een vaste groep muzikanten en producers (producers Keshav Dhar en Randy Slaugh, zangeres Jordan Bethany en drummer Mac Christensen), die samen aan het songmateriaal werken.

The Cost Of Dreaming is het derde album van het project, dat progressieve pop voortbrengt. Ten opzichte van Atone (2017) bevat de muziek veel meer elektronische elementen, zoals beats en ambient synthesizerakkoorden. Daardoor schuift de sound meer op naar popmuziek. Gebleven is het dromerige gevoel.

Wat dat betreft doet het nummer The Dreamer zijn naam eer aan. Daarin is het kwintet namelijk op zijn sterkst. Hierin hoor je relaxte, dansbare elektropop met de zalvende zang van zowel Bethany als Tompkins. Wel jammer van de fade-out aan het einde van deze track. Ook Portals is zo'n soepele compositie die zich al snel in je hoofd nestelt. Niet in de laatste plaats vanwege de zang. De bijdragen van Bethany en Tompkins sluiten uitstekend op elkaar aan, zoals blijkt uit Liberate. Ben je nog niet ingepakt door het vocale duo? Luister dan eens naar Soma. Prachtig gezongen. Darker Days is ritmisch heel sterk, doet aan de synthpop van de jaren tachtig denken en bevat bijdragen van saxofonist Kenny Fong.

Deze singles en single-achtige nummers worden afgewisseld door wat experimentelere tracks, zoals de van oosterse elementen en percussie voorziene Heavy Heart, waarin Tompkins geïnspireerd lijkt door George Michael. Het donkere en kwade Use You hangt zelfs tegen industrial aan. Hierin komt de emotie heel goed naar voren. Niet vreemd gezien de tekst over huiselijk geweld gaat. Unholy is een van de weinige stevige tracks, waarin Tompkins zelfs even screamt.

The Cost Of Dreaming is aan de oppervlakte heel relaxed, zoet en zacht, maar wie vaker luistert, hoort in de dromerige gelaagdheid en in de teksten voldoende diepgang om het album keer op keer te beluisteren. De focus op elektronische instrumenten bij White Moth Black Butterfly zal metalheads misschien afschrikken, maar wie zich niet beperkt tot metal, ontdekt hoe rijk pop-gerelateerde muziek kan zijn. Durf te dromen, maar leef vooral in het moment. Geniet en gebruik de leermomenten om te groeien.

1. Ether
2. Prayer For Rain
3. The Dreamer