Gwar - Disc With No Name
Label: Pit Records

Gwar - Disc With No Name

Het afgelopen jaar verveelde Gwar zich kapot. Er waren door de coronacrisis (de gwarantine in het Gwars) geen mogelijkheden voor muzikale metalorgies met neonkleurige bloederigheden. Naar eigen zeggen waren de ruimtehorrorpersonages onder leiding van Blöthar The Berserker zelfs het onaneren beu. Om de tijd te doden ontwikkelde de band een eigen, intergalactische whiskey, Ragnarok Rye, en verzorgde deze een akoestische show voor The A.V. Club; een site met veel aandacht voor muziek en andere media. Die akoestische set beviel zo goed, dat deze heden in beperkte oplage uitkomt op een twaalf inch: Disc With No Name.

De schijf zonder naam bevat vier tracks uit de rijke Gwar-historie, waarvan er twee te vinden zijn op het meest recente album The Blood Of Gods uit 2017. Het punkerige Fuck This Place is veranderd in een western-achtige, melancholieke track vol haarfijn gitaarwerk van de gitaristen Balsac the Jaws of Death en Pustulus Maximus. De feestelijke shockrocksong I'll Be Your Monster is daarentegen voorzien van een flinke dosis bluesrock. Fantastisch!

De transformatie van Gonna Kill You (oorspronkelijk van Cärnaval Of Chaos uit 1997) is minder groot, want de song is al een gruwelijke ballad. Het hogere stemgeluid van Blöthar klinkt tijdens deze track wel minder dreigend dan de diepe stem van de overleden Oderus Urungus (Dave Brockie). Ook het snijdende, elektrische gitaargeluid ontbreekt. Dit draagt bij aan het iets vriendelijker klinken van de griezelige track. Aan The Road Behind is eveneens weinig gesleuteld. Het origineel uit 1991, afkomstig van America Must Be Destroyed, is een duet van Oderus en Beefcake the Mighty (een eerdere incarnatie van Blöthar) en was al deels akoestisch. De zwaardere gitaarsolo ontbreekt waardoor de song intiemer klinkt.

Gwar staat vooral bekend om de maskers, de dubieuze songteksten, de wilde muziek en even zo uitzinnige shows, maar heeft in zijn rijke historie al meerdere malen aangetoond vooral een collectief te zijn van prima musici die een uitlaatklep zoeken voor hun creativiteit. Op Disc With No Name tonen de bandleden dat zij ook zonder alle poespas hun mannetje staan en hoe goed de songs in elkaar steken. Gwar in uitgeklede versie is bijzonder aantrekkelijk.

1. Fuck This Place
2. Gonna Kill You
3. I'll Be Your Monster