Alcatraz
Enquête

Koop jij bij concerten en festivals nog weleens iets bij de merchandisestand(s)?

Ja, ik koop (bijna) altijd een aandenken
Regelmatig, maar lang niet altijd
Alleen bij mijn favoriete artiesten
Alleen als ik de show heel goed vind
Alleen als de prijs me erg meevalt
Alleen als het shirt of andere item me bijzonder aanspreekt
Alleen als ik in een bijzonder goede bui ben
Nee, ik heb inmiddels genoeg shirts en andere merchandise
Nee, vroeger wel, maar tegenwoordig vind ik het te duur
Nee, ook in het verleden deed ik dat zelden of nooit
Ik ga sowieso niet (meer) naar concerten en festivals
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 19-08-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brian May (Queen) - 78
  • Martin Powell (Cradle Of Filth) - 52
  • Robb Flynn (Machine Head) - 57
  • Russell Allen (Symphony X) - 54
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 62
Review

Lingua Ignota - Agnus Dei
Jaar van release: 2021
Label: Sargent House
Lingua Ignota - Agnus Dei
Lingua Ignota is het pseudoniem waaronder Kristin Hayter op een hoog tempo muziek uitbrengt. In 2017 verschenen de albums Let The Evil Of His Own Lips Cover Him en All Bitches Die, die twee jaar later werden opgevolgd door Caligula. Sindsdien heeft ze verschillende singles en covers uitgebracht, was ze een onderdeel van de groep Sightless Pit, waarvan vorig jaar het album Grave Of A Dog verscheen en komt ze dit jaar op de proppen met de ep Agnus Dei. Haar muziek luistert niet gemakkelijk weg. Met invloeden uit noise, industrial, opera en klassieke muziek maakt ze emotioneel intense composities die je weten de beroeren en uit te putten.

Dat is op Agnus Dei niet anders. Opener In Tongues zet meteen de toon. Een jong kind draagt een heel religieuze en zeker niet positieve tekst voor in een langzaam opbouwende noisetrack. Hierna volgt een cover van de hardcoreband Iron Long, genaamd Sexless // No Sex. Hierin komt Hayters zang voor het eerst naar voren en laat ze meteen horen wat ze in huis heeft. Haar emotioneel intense en toch afwisselende zang wisselt tussen jammeren, schreeuwen en prachtige zuivere vocalen die een rilling over je rug doen lopen. Er is een steeds intenser opbouwend industrieel noisenummer te horen, dat de heftigheid van de vocalen onderstreept. Deze harde, haast paranoia-opwekkende noise gaat door in Where’er You Walk. Daughters-zanger Alexis Marshall draagt hier een interpretatie van het gedicht I Know You Walk van dichter Hermann Hersse voor. In de tweede helft van het nummer wordt zijn monotone maar doordringende stem vergezeld van de prachtige zang van Hayter.

Wat deze ep echt het beluisteren waard maakt, is het afsluitende titelnummer. Het is een cover, of eigenlijk een uitvoering, van Agnus Dei uit de Mis In B-Kleine Terts van Bach, ook wel de Hohe Messe genoemd. Hayter zet haar operazang prachtig in en houdt je beklemmend in haar greep. De combinatie van het orgel en de ruis maakt de muzikale ondersteuning op zijn zachtst gezegd ongemakkelijk. Het geheel klinkt haast apocalyptisch en balanceert goed tussen prachtige zang en verontrustende muziek.

Agnus Dei is voor fans van Lingua Ignota een mustlisten. Hayter heeft opnieuw bewezen hoe goed ze met haast minimalistische muziek en een geweldige stem zulke helse soundscapes kan maken. Hoewel de ep nog geen twintig minuten duurt, voelt het geheel als een uur. Er is geen moment waarop de luisteraar aan de hand wordt meegevoerd of wordt verlost van het beklemmende gevoel dat de plaat teweegbrengt. Het doel van de muziek is duidelijk niet om de luisteraar gemakkelijk te laten voelen. Het is het perfecte album voor een tocht door de krochten van alle gevoelens die je eigenlijk liever wegstopt.

Tracklist:
1. In Tongues
2. Sexless // No Sex
3. Where’er You Walk (Featuring Alexis Marshall)
4. Agnus Dei

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 5 mei 2021

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.