• Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Highlord - Medusa's Coil
Jaar van release: 2004
Label: Arise Records
Highlord - Medusa's Coil
Dat Duitsers en power metal uitstekend samengaan, zal voor weinigen nog een verrassing zijn. De laatste tijd zijn er echter steeds meer landen die verrassende bands in dit genre voortbrengen, met name in Zuid-Europa. Men hoeft maar te denken aan landen als Spanje, waar bands als Dark Moor, Dreamaker, Easy Rider en Vhäldemar vandaan komen, en uiteraard Italië, dat Rhapsody, Domine, Arthemis en ook dit Highlord herbergt. Gewapend met een gloednieuwe deal met hét power metallabel bij uitstek - Arise Records - levert de band alweer haar vierde volledige album af. Voor zanger Andrea Marchisio is dit echter pas het tweede wapenfeit met de band, aangezien hij pas na het tweede album When the Aurora Falls ex-zanger Vascé opvolgde. Nu ben ik meteen bij de zwakste schakel van Highlord aanbeland: de zangpartijen behoren niet bepaald tot de sterkste die ik tot nu toe in dit genre gehoord heb. Marchisio beschikt weliswaar over een behoorlijke stem, maar maakt daar nogal monotoon gebruik van. Gelukkig wordt dit echter nergens écht storend.

De band opent met het titelnummer van het album, dat vanuit een mooie piano-intro uitgroeit tot een pakkend power metalnummer vol met felle riffs en de uiteraard alom vertegenwoordigde catchy refreinen. Met het volgende nummer, Far From the Light of God, volgt mijns inziens het hoogtepunt van het album: het uitstekende refrein blijft al bij de eerste luisterbeurt hangen en de vocalen van Marchisio zijn in dit nummer verreweg het meest op zijn plaats. Ook nummers als Scarlet Tears, Moonseas en The Hand of God (met lekker agressieve stukken en zelfs een occasionele grunt) gaan er waarschijnlijk bij de gemiddelde power metalliefhebber als zoete koek in. Jammer alleen dat de keyboards niet altijd even duidelijk naar voren komen, terwijl dat bij deze muziek juist voor extra sfeer zou zorgen. Vooral bij Scarlet Tears valt dat mijns inziens op.

Met dit vierde album nestelt Highlord zich zeker in de subtop van de Italiaanse power metal, maar toch mis ik de intensiteit en bombast die een band als Rhapsody wél heeft. De heren draaien zeker al lang genoeg mee om te weten hoe een fatsoenlijk power metalnummer in elkaar hoort te zitten en Medusa's Coil is in dat opzicht dan ook zeker goed te noemen, maar toch bekruipt me het gevoel dat Highlord met een betere (lees: afwisselendere) zanger nog een stuk verder zou kunnen komen. In ieder geval blijkt uit het nummer Far From the Light of God dat, als alles op zijn plaats valt, de band in staat is om topnummers af te leveren. Nu moet men zich nog tevreden stellen met een plek in de subtop, bij een volgende release zit er wellicht nog meer in voor deze Italianen.

1. Medusa's Coil
2. Far From The Light Of God
3. Dancing With Destiny