• Manni Schmidt (Grave Digger) - 58
  • Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Dark Horse White Horse - Dark Horse White Horse
Label: Eigen Beheer

Toen Jord Otto (My Propane, ex-VUUR, ex-ReVamp) Marcela Bovio (MaYaN, ex-Stream Of Passion, ex-VUUR) benaderde met de vraag of ze ook met hem en Ruben Wijga (Blackbriar, ex-ReVamp) wilde samenwerken, hoefde ze niet lang na te denken. De zangeres, die inmiddels vertrokken was bij VUUR, luisterde naar de demo’s die de heren hadden gemaakt en was direct overtuigd dat de drie elkaar wel goed konden aanvullen. Het resultaat van de samenwerking is de debuut-ep, die net als de band de naam Dark Horse White Horse draagt.

Kenmerkend voor de door Joost van den Broek uitstekend geproduceerde schijf zijn de verschillende speelstijlen en invloeden van de drie muzikanten. De gitaarpartijen zijn groovy en technisch (elke track opent met een vette, overtuigende riff) en zorgen samen met de ingehuurde ritmesectie (Siebe Sol Sijpkens en Ariën van Weesenbeek) voor een heel stevige metalbasis. Daartegenover staan de filmische, zeer uiteenlopende (van dubstep tot pianoloopjes, van ambient tot progsolo’s) en symfonische bijdragen van de toetsenist en de melodieuze, emotionele vocalen van de Mexicaanse frontvrouw, al haalt ze meerdere keren stevig uit.

Hoewel de gitaar-, bas- en drumpartijen doorgaans stevig zijn, is er veel dynamiek. Er zijn straightforward stukken, progressieve passages, groovende secties en fases waarin gas teruggenomen wordt. Ieder van het trio krijgt en benut de mogelijkheid om te excelleren, maar de compositie blijft voorop staan. Het kost door de diversiteit wel de nodige luisterbeurten om alles te doorgronden. Get Out en Judgement Day liggen als eerste twee erg lekker in het gehoor en blijven snel hangen. Spider volgt. Cursed is aanvankelijk ook relatief toegankelijk, maar halverwege is er alsnog een experimenteel gedeelte met breakcore. Hier en daar is er nog ruimte voor verbetering, met name op het gebied van songwriting ten aanzien van structuur en transities, maar hoe vaker je naar de nummers luistert, hoe beter het kwartje valt.

Dark Horse White Horse maakt het je niet makkelijk. Er gebeurt veel in de nummers, die in de smaak zullen vallen bij fans van Stream Of Passion, Gojira, VUUR, Symphony X, Ayreon, Lamb Of God en Muse. De zang van Marcela biedt de gewenste houvast. Soms doen de zanglijnen herinneren aan die van Stream Of Passion, maar ze laat ook nieuwe dingen horen. De Mexicaanse imponeert bovenal met haar gepassioneerde performance. Samen met de heren zorgt ze voor een energieke mix van melodie, techniek en moderne metal waar het speelplezier van afspat. Deze krachtige eerste ep is dan ook een aangenaam debuut en het is te hopen dat er een vervolg komt.

1. Judgement Day
2. Black Hole
3. The Spider