• Rawad Abdel Massih (The Hourglass) - 42
  • Ron Thal (Bumblefoot) - 53

• John Bonham (Led Zeppelin) - 1980

Last Son Of Eve - Gathering Stones
Label: Eigen Beheer

Last Son Of Eve - Gathering Stones

Last Son Of Eve is een neoprogband van eigen bodem. Drijvende kracht achter de groep is Steef Broekhof. Hij zingt vanachter zijn drumstel en ziet tijdens optredens bassist Erik Besselsen en gitarist/pedaal-toetsenist Erik van der Vlis (ex-Dilemma) voor zich. Gathering Stones is het debuutalbum van het trio. Het is de muzikale omlijsting van het door Broekhof geschreven fictieve boek Bodec – The Tamed Revenge (2016).

Dat verhaal loopt als een rode draad door het album. Het gaat over een jongen die in armoede opgroeit en in een wereld terechtkomt waar hij zowel het goede als het ultieme kwaad ontmoet. Omdat hij niet wil kiezen, ontvlucht hij de situatie en toch blijft het hem achtervolgen. Dat contrast tussen licht en donker komt terug in de muziek. Er zijn enerzijds stevige en zware passages, anderzijds opbeurende stukken.

Na een kort intro is het de zware rocker Of Dragons And Kings die de luisteraar op een zeer aangename wijze verwelkomt. Deze track biedt een afwisseling tussen bombastische secties en een paar rustige momenten, zoals de coupletten, die uitstekende zanglijnen en bijdragen van de toetsenist bevatten. Oguani’s Hope, dat er naadloos op aansluit, doet het rustiger aan, is atmosferischer, bevat een leuke reggaetwist en zeer geslaagde baspartijen.

Die afwisseling nodigt de luisteraar uit om te blijven luisteren. The North Is Burning is een deels zwaar groovende rocker met elektronica (drumwerk had wat minder dun gemogen) en Done With It start als een ballad, maar groeit uit tot een licht progressieve, sfeervolle track met fraai leadgitaarwerk. Het is steeds spannend wat er gaat komen. In het titelnummer komt de prachtige themamelodie in verschillende vormen terug. Beslist een hoogtepunt van deze release. Daartegenover staat het levendige en lichtvoetige, maar tevens onopvallende Treacherous Design.

Gathering Stones is een zeer fijn progrockalbum, dat de aandacht van de luisteraar doorgaans goed weet vast te houden. Voor een doorgewinterde bewonderaar van het genre biedt Last Son Of Eve geen baanbrekende muziek, maar dat doet niets af aan de kwaliteit die de muzikanten bieden op dit goed verzorgde concept-album, dat vooral in de smaak zal vallen bij fans van onder meer Fleetwood Mac, Riverside, The Police, Saga, Talk Talk, Peter Gabriel en Duran Duran.

1. The Wheel
2. Dragons And Kings
3. Oguani’s Hope