• Tony Martin (Black Sabbath) - 67

• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Threnody - Bewildering Thoughts (Re-release)
Label: Redrum Recordz
In 2020 was het 25 jaar geleden dat het Nederlandse Threnody Bewildering Thoughts op de wereld losliet. Om die verjaardag te vieren, verscheen er afgelopen jaar een fraaie heruitgave op gelimiteerd (300 stuks) blauw splattervinyl. Het label Redrum Recordz en de band hebben er in elk geval iets speciaals van gemaakt. Het artwork heeft een update gekregen en het geheel is in een mooie, uitklapbare hoes geschoven.

Echt een grote naam is Threnody nooit geweest. Wie de naald in de groef laat zakken, hoort ook vrij vlot waarom. Threnody koos vanaf het ontstaan in 1988 namelijk nooit de weg van de minste weerstand. De ietwat klinische death metal van het gezelschap steekt tamelijk ingewikkeld in elkaar en het spel is van een hoog technisch niveau. Een beetje zoals Death, Gorefest en Pestilence, maar dan opgesmukt met atmosferische passages en veel melodieuzere gitaarpartijen. Zodoende doet de muziek van Threnody af en toe een beetje Zweeds aan, zoals de vroege platen van Opeth en Edge Of Sanity. Tegelijkertijd klinkt Threnody behoorlijk eigenzinnig.

Bewildering Thoughts heeft dus meerdere luisterbeurten nodig. Geen straf, want deze lp klinkt simpelweg subliem. De productie is uiterst transparant. Werkelijk elk detail is perfect te horen. Het warme randje dat vinyl nou eenmaal toevoegt, zorgt ervoor dat de muziek nooit te scherp klinkt. Ik had eerlijk gezegd niet eens in de gaten dat ik de lp keer op keer opnieuw draaide.

Dat is wat mij betreft ook de manier om de plaat goed te leren kennen. Na een paar keer draaien, nestelen goed uitgewerkte composities als Fin De Siecle en Silence zich bijna vanzelf in je hersenpan. In laatstgenoemde track komen trouwens wat lekkere doom-accenten voorbij, die wel wat doen denken aan Paradise Lost. Hoogtepunt is in mijn oren het progressieve Profanation, dat een heerlijk jagend stuk met duidelijke Death-invloeden kent. De korte solo is de slagroom op de taart.

Ruim 25 jaar na dato is de conclusie duidelijk. Bewildering Thoughts staat vol tijdloze muziek. De nummers zijn inmiddels op leeftijd, maar hadden gisteren opgenomen kunnen zijn. Zowel structureel als productioneel hoor je de ouderdom er absoluut niet aan af. Dat is de verdienste van de heren Henry McIlveen, Rene Scholte, Richard van Leeuwen en Erik van de Belt. En die van producent Gerhard Magin, destijds zo'n beetje de huistechnicus van platenmaatschappij Massacre Records die het album in 1995 op cd uitbracht. Rest ons verder niets dan de band, ietwat verlaat, te feliciteren met deze jarige.

Kant A
1. Dare Restrain
2. Willful