• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Ann My Guard - Furia
Label: Dutch Music Works

Ann My Guard - Furia

Twee jaar geleden verhuisde Eszter Anna Baumann van Hongarije naar Nederland om een grotere kans te maken op het verwezenlijken van haar muzikale dromen. Sinds 2007 is ze de kartrekker bij Ann My Guard en aangezien in Hongarije veel minder mogelijkheden zijn dan in Nederland, pakte ze haar spullen en ging ze naar ons kikkerlandje. De zangeres/fluitiste/ componiste/booker/toetseniste schreef van maart tot en met juni vorig jaar zeven nieuwe tracks, mede geïnspireerd door de verhuizing, en keerde voor de opnamen ervan terug naar Hongarije.

De muziek van de Oost-Europeanen is niet makkelijk in een hoekje te plaatsen. Het is te kwalificeren als alternatieve metal, waarbij de instrumentatie veelal zwaar en groovy is à la Korn en Gojira. De harmonieuze poprockzang is daarentegen juist melodieus en doet soms herinneren aan Lacuna Coil en The Cranberries, maar er zitten op een subtiele manier ook folkmelodieën in de tracks verweven. Ten slotte hebben we wat minder opvallende elektronica. Best interessant op papier.

Furia is een ep. Twee van de zeven nummers zijn kort (een intro en een intermezzo, beide van een minuut). Dan blijven er vijf tracks over met een reguliere speeltijd. De titeltrack is het beste visitekaartje. Met name het stevige tweede deel, waarin twee verschillende zangpartijen elkaar versterken, is overtuigend. Het refrein is het meest memorabele van de hele release.

Andere sterke momenten zijn de samenkomst van een prima riff en atmosferisch toetsenspel in Aurora (doet heel even denken aan TesseracT) en het spannende einde in dezelfde track. Die spanning hoor je ook in Child’s Play, maar mis je op veel andere momenten. Vreemd, want de groep heeft in het verleden bewezen spannende composities met een eigen sound te kunnen schrijven.

Het is anno 2020 vooral degelijk wat Ann My Guard laat horen. Ondanks dat de genoemde combinatie geslaagd is, schuift de band op richting een algemene sound. Er zijn te weinig onderscheidende elementen die eruit springen, die de band een flinke zet gaan geven op weg naar het verwezenlijken van muzikale dromen. Furia laat een gemotiveerde groep muzikanten horen die prima aan het musiceren is, maar te weinig risico neemt waardoor je niet vaak genoeg op het puntje van je stoel komt te zitten.

1. Eclipse
2. Nyx
3. Furia