02-12-2020

Bezwering - Aan De Wormen Overgeleverd
Label: Ván Records
Bezwering - Aan De Wormen Overgeleverd
Het Duitse Ván Records heeft een sterke naam opgebouwd als het gaat om kwalitatief uitstekende black metal. Het label pikt de laatste jaren een aantal goedgerijpte, Nederlandse krenten uit de pap. Zo hebben uitstekende groepen als Urfaust, Ggu:ll en – recentelijk – Duivel onderdak gevonden bij het label uit Herzogenrath. Met Bezwering wordt er weer een interessante band aan de catalogus toegevoegd. Aan De Wormen Overgeleverd is het debuutalbum van dit vijftal. We hebben niet met beginnelingen te doen: drie leden komen voort uit Wederganger en andere bands, zoals Heidevolk, Mondvolland en Knoest.

Die voorgeschiedenis draagt Aan De Wormen Overgeleverd met zich mee en vertaalt zich in negen uitstekende en afwisselende composities. Nu eens stoer, met luidruchtig ronkende riffs (Vredeloos, Aan Gene Zijde), dan weer melodieus en met pakkende melodielijnen doorspekt (Geen Bloemen Op Mijn Graf). De combinatie van plechtige, cleane zang en bijtende screams zorgt voor een prettige en zeer overtuigende wisselwerking. Ook in muzikaal opzicht schetst Bezwering een divers palet, waarin vloeiend wordt afgewisseld tussen pagan black metal, black-'n-roll en Urfaustiaanse begrafenisrites.

In het uitstekende Rouwstoet komen al deze invloeden samen. De track begint met een heerlijke, slepende riff en een hypnotiserend ritme, om halverwege abrupt van gedaante te veranderen middels bijtende vocalen en een strakke versnelling. De gedragen, plechtstatige zang van ex-Heidevolk-zanger Alfschijn komt hier uitstekend tot zijn recht – een stuk beter dan op het vorig jaar verschenen debuutalbum van Knoest, waarop zijn bijzondere stemgeluid juist minder goed samenging met de rauwe muzikale blackmetalomlijsting.

Aan De Wormen Overgeleverd is naast Laster, Urfaust, Fluisteraars, Terzij De Horde en Duivel dan ook het zoveelste bewijs van de productiviteit en bloei van de hedendaagse, Nederlandse blackmetalscene. De plaat is als kers op de taart nog voorzien van een heerlijke productie, waarin een prominente plek is weggelegd voor het ronkende, stoere basgeluid van Onzalige. Kortom: een prima debuut van een band waar we hopelijk nog veel plezier aan gaan beleven.

1. Vredeloos
2. Nagezeten
3. Rouwstoet