Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Night - High Tides - Distant Skies
Jaar van release: 2020
Label: The Sign Records

Night - High Tides - Distant Skies

Het Zweedse kwartet Night begon ooit als een band die muziek wilde maken om zijn helden Saxon en Judas Priest te eren, maar is door de jaren heen uitgegroeid tot een classicrockband van formaat. Het vierde album High Tides - Distant Skies laat horen dat het viertal definitief afscheid heeft genomen van de NWOBHM en zich nu volledig richt op de rockmuziek die aan de oorsprong van het metalgenre ligt. Denk dan aan een geluid dat herinnert aan bijvoorbeeld Blue Öyster Cult en Thin Lizzy.

De heren uit Linköping doen niet alleen op muziekgebied hun best de late jaren zeventig en vroege tachtig te doen herleven. Ook tooit de band zich in kledij uit die tijd en gaan beide gitaristen/zangers (Oskar Andersson en Sammy Ouirra) door het leven met toepasselijke gezichtsbeharing.

Vooral op instrumentaal gebied maken de Zweden indruk. Met aanstekelijke gitaarriffs, lekker puffende drums en af en toe een aangename pianoriedel (Running Away) overtuigt het viertal moeiteloos. De muziek klinkt bovendien direct vertrouwd en is voorzien van een sfeervol en warm live-in-the-studio-geluid. Er zijn veel referenties aan klassieke rockacts zoals bepaalde periodes van Blue Öyster Cult, maar storen doet dit niet. Een goedkope imitatie is Night geenszins. Bovendien lenen de heren uit diverse tijdsperiodes en van uiteenlopende acts, want het punkerige Give Me To The Night is heel anders van kleur dan het disco-achtige Under The Moonlight of de melancholische songs Falling In The Black en Crimson Past. Het laatste nummer bevat heerlijke gitaarpartijen die doen denken aan Mark Knopfler (Dire Straits).

Qua zang zijn de prestaties minder indrukwekkend, maar nog altijd degelijk. De samenzang en uithalen van Andersson en Ouirra voelen soms zwak en opgerekt aan en zijn een stuk minder uitdagend dan de instrumentatie. Dat geldt vooral voor de songs waarin het tempo omhoog gaat, zoals Burning Sky en Here On My Own. Tijdens de rustigere tracks, bijvoorbeeld Crimson Past, gaat het het zingende duo beter af. De zang blijft echter een punt van aandacht voor dit zeer productieve kwartet, dat ondanks de bescheiden punten van kritiek een aangenaam vierde album aflevert.

Tracklist:
1. Shadow Gold
2. Burning Sky
3. Crimson Past
4. Falling In The Black
5. Running Away
6. Here On My Own
7. Lost In A Dream
8. Give Me To The Night
9. Under The Moonlight Sky

Score: 78 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 30 september 2020

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.