• Jason Becker (Cacophony) - 55
  • Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

KFFR - Diabolical Revolution
Label: Eigen beheer

KFFR - Diabolical Revolution

Diabolical Revolution is het tweede album van de band KFFR (lees Kaffer) en is het vervolg op The Ultimate Pain Experience, de debuutplaat uit 2010 die nooit geperst is, maar wel digitaal te beluisteren is. De nieuwe, tweede schijf is echter wél fysiek verkrijgbaar en daar heeft het viertal van eigen bodem flink wat energie in gestoken, bijvoorbeeld met mooi, oorspronkelijk artwork uit Chili van een oldschool duivel. Het past perfect bij het ietwat rauwe geluid, dat diepgeworteld is in de metal van de jaren tachtig.

Na een korte, Spaanstalige introductie barst de schijf lekker los met traditionele metal met daarin flarden van NWOBHM, thrash (vooral in de zang) en doom. Het algehele geluid van KFFR is dan ook wat donker met af en toe een occulte vibe. Ergens doet het denken aan Jon Schaffer's Purgatory; een project van Iced Earth's grote roerganger, waarin hij met oude kompanen demo's en materiaal uit de jaren tachtig nieuw leven inblaast. Muziek die van veel stijlen wat leent, maar niet echt in één categorie te vangen is. Vooral het duistere, verhalende High Priest Of The Diabolical Revolution roept associaties op met het werk van Schaffer. De fijne song kenmerkt zich door lekker strakke gitaarriffs, prominente baspartijen en een langgerekte opbouw.

Ook tijdens het ruige War Machine neemt de groep de tijd om met lekkere, thrashy gitaarpartijen en swingende coupletten tot een explosief einde te komen. Master Of Deceit opent daarentegen vlot met galopperende gitaren, maar ontwikkelt zich tot een trage doomtrack. Witch Doctor slaat weer een heel andere richting in met een aanstekelijke groove en een heel fijne, afsluitende gitaarsolo. Op het gebied van songwriting gebeurt er dan ook heel wat op Diabolical Revolution, dat een klein halfuur duurt. Het is aan de korte kant, maar wat de band biedt, is divers en in orde. Wanneer je van oldschool metal houdt, zit je met KFFR gebakken.

1. Revolución
2. Ojos Del Brujo
3. Witch Doctor