Graceless - Where Vultures Know My Name
Label: Raw Skull Recordz
Graceless - Where Vultures Know My Name
Hoewel Graceless pas vanaf 2016 actief is, maakt de deathmetalband momenteel grote sprongen. De Leidense formatie is een graag geziene gast op de podia en zowel het prima debuutalbum Shadowlands (2017) als de vrijgegeven nieuwe tracks kunnen op veel positieve reacties rekenen. Geldt dat ook over de hele lengte van Where Vultures Know Your Name?

Ja, het kwartet dendert drie kwartier gelaagde doom/death door de boxen. De ene keer grimmig en traag, zoals in Nine Days Of Mourning, de andere keer beukend en wat sneller, zoals in Warpath. In vergelijking met Shadowlands zijn er wel een paar zaken veranderd. De sound is nog altijd bruut, maar gepolijster dan het rauwe debuut. Voller bovendien. Dat komt door de gelaagdheid van de gitaarpartijen, die voor een massieve muur zorgt.

Dat vette geluid zorgt er op zijn beurt voor dat het songmateriaal veel overtuigingskracht heeft. Het groovy Retaliation Of The Wicked (een combi van Bolt Thrower, Carcass en Cannibal Corpse) behoort tot de vroege hoogtepunten omdat deze track als een tank doorploegt. De naam van Bolt Thrower komt meermaals terug, zoals aan het begin van Commander Of Christ. Andere namen ter vergelijking zijn Asphyx, Paradise Lost en Gorefest.

Gitarist/vocalist Remco Kreft komt met een sterke voordracht van de teksten, hetgeen samen met zijn melancholische en dreigende gitaarspel voor een voor death metal ongekende emotionele impact zorgt. Luister maar eens naar Nine Days Of Mourning, een hoogtepunt op de plaat. Deze track begint ijzersterk met een cleane, onheilspellende gitaarpartij en vervolgt met extreme vocalen vol wanhoop (“Why have you forsaken me?”).

Graceless dendert daarna door met traditionele, galopperende riffs in Here Be Dragons, dat in de buurt komt van Amon Amarth en het deels Obituary-achtige Warpath. Tussendoor vermindert het kwartet vaart met het doomy titelnummer, met daarin memorabel leadgitaarwerk. Alleen het losstaande piano- en keyboard-intro had weggelaten mogen worden. Het slepende Embrace The Rain sluit de plaat op zwaarmoedige en emotionele wijze af.

Where Vultures Know Your Name is een buitengewoon sterk album. Ondanks de gelaagdheid en een gemiddelde speelduur per track van meer dan vijf en een halve minuut is het technisch gezien beslist geen complex album. Graceless imponeert hier vooral met eenvoudige, doch doeltreffende elementen die elkaar versterken en een uitvoering die de gevoelige snaar raakt. En dat bij vermorzelende doomdeath. Razendknap gedaan.

1. Lugdunum Batavorum
2. Retaliation Of The Wicked
3. Commander Of Christ