• Jeffrey Revet (Stream Of Passion) - 35
  • Jonathan Davis (Korn) - 51
  • Torsten Wolf (Human Fortress) - 55

Myrkur - Folkesange
Label: Relapse Records

Myrkur - Folkesange

Nog voordat Amalie Bruun haar identiteit in 2014 prijsgaf, was al bekend dat ze een voorliefde had voor kamer- en folkmuziek. De Deense zangeres verraste weliswaar in positieve zin met de combinatie van black metal enerzijds en die kamer- en folkmuziek anderzijds, maar de extreme zijde is toch altijd minder bijzonder gebleken. Haar kracht ligt toch veel meer in het breekbare, het wonderschone stemgeluid en in de rustige uitvoering van de nummers, zo bleek al snel uit haar semi-akoestische optredens, waarvan er één is vastgelegd op Mausoleum (2016).

Op Folkesange combineert ze zang en folkinstrumentatie en geeft ze (traditionele) Scandinavische folksongs haar eigen draai. Het karakter is ingetogen en sereen. De reverb geeft het geheel diepte. Sommige nummers hebben een Enya-touch door de meerdere lagen zang of haar zalvende, zachte stemgeluid (Leaves Of Yggdrasil), dat mooi uitgelicht is in de mix.

Myrkur speelt de meeste instrumenten, zoals de akoestische gitaar, piano, lier, talharpa en nyckelharpa. Landgenoot Christopher Juul (Heilung) helpt haar en is tevens verantwoordelijk voor de vreedzame productie. Het levert een relaxed album op met voldoende afwisseling (van het opgewekte Fager Som En Ros tot het kalme Ella, van het levendige Harpens Kraft tot het melancholische Reiar) en toch ook de gewenste samenhang (de folklore).

Iedere compositie is compact en heeft zijn eigen karakter. Vinter belicht de kamerkoor, Gudernes Vilje heeft een popsensitiviteit. Meest opvallend is het Engelstalige House Carpenter, dat een bewerking is van de Schotse ballad The Daemon Lover. Doorgaans zingt Myrkur echter in één van de Scandinavische talen en gebruikt ze verschillende technieken. Bij aanvang van Tor I Helheim hoor je zelfs kulning.

Folkesange is een vredig en rustgevend folkalbum waarop Myrkur een positieve en veelzijdige indruk achterlaat, zowel instrumentaal als vocaal. Vanwege het ingetogen karakter is de emotionele impact van het songmateriaal relatief groot. Folkesange is een zeer fijne collectie folksongs die op elk moment van de dag tot zijn recht komt.

1. Ella
2. Fager Som En Ros
3. Leaves Of Yggdrasil