Lux Ćterna

[ Uitslag | Enquętes ]

• Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Rřckers

Thy Catafalque - Naiv
Label: Season of Mist

Thy Catafalque  - Naiv

Thy Catafalque is een in 1998 opgerichte avant-garde-metalband uit Hongarije. Aanvankelijk speelt de groep black metal, maar al gauw wordt de muziek experimenteler en progressiever. De band bestaat destijds uit Tamás Kátai en Juhász János, maar laatstgenoemde verlaat de groep in 2011. Tegenwoordig is Kátai het enige vaste bandlid. Hij componeert alle nummers, schrijft alle songteksten en neemt daarnaast ook de gitaar, basgitaar, keyboard, elektronica en vocalen voor zijn rekening. Op elke plaat maakt hij bovendien gebruik van een waslijst aan Hongaarse gastmuzikanten. Zo ook op Thy Catafalque’s negende studioplaat Naiv.

Het genre avant-garde is een wat abstracte aanduiding. In het geval van Thy Catafalque betekent het vooral dat de band experimenteert met het combineren van uiteenlopende muziekgenres. De composities van de band zijn een muzikale smeltkroes van jazz, funk, folk, elektronische muziek, new wave, pop en (black) metal. De muziek van Thy Catafalque is als een muzikaal mozaďek, waarbij Kátai het voor elkaar krijgt om met de contrasterende muzikale stukken een mooi, coherent geheel te creëren.

Eén van de vele gastmuzikanten op Naiv is Martina Veronika Horvath. Zij is ook op enkele vorige Thy Catafalque-albums te horen. Op deze plaat leent ze haar stem aan vier songs. Zo is ze onder andere te horen in het atmosferische, folkachtige Embersólyom en A Bolyongás Ideje. In laatstgenoemde geeft ze met haar hoge, luchtige vocalen mooi tegenwicht aan de rauwe blackmetalzang van Zoltan Konya. De voorliefde van Tamás voor metal blijf je horen in de songs. Er zijn genoeg stevige gitaarpartijen. Daarnaast is hij hoorbaar een liefhebber van sci-fi-achtige synths. Bijna elk nummer bevat wel een synthpartij. Bovendien schuwt hij het gebruik van elektronica niet.

De brede muzikale oriëntatie van Tamás levert hem een groot palet op om mee te werken. Het is vooral indrukwekkend hoe natuurlijk de songs verlopen. Tsitsushka is daar een perfect voorbeeld van. Dit nummer begint met een Killing Joke-achtig loopje, maar gaat daarna vloeiend over in een funk/jazzpassage waarin het basloopje en het trombone/saxofoonspel het nummer opvallend dansbaar maken. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Wanneer je zo’n groot muzikaal pallet hebt, staat en valt het bij de samenhang. Er zijn genoeg voorbeelden van bands die muzikaal alle kanten op gaan, maar waar de composities als los zand aan elkaar hangen. Thy Catafalque begrijpt dat heel goed. Voor metalfans die artiesten zoals Orphaned Land en Steven Wilson kunnen waarderen, is deze prachtige plaat zeker een aanrader.

1. A Bolyongás Ideje
2. Tsitsushka
3. Embersólyom