• Mike D'Antonio (Killswitch Engage) - 51
  • Phil Rudd (AC/DC) - 70
  • Teemu "Somnium" Raimoranta (Finntroll)† - 47
  • Thomas Christian Hansen (Gaia Epicus) - 50

Une Misère - Sermon
Une Misère - Sermon
Het gras is niet altijd groener bij de buren. Leven in IJsland mag voor velen van ons dan misschien als een avontuur klinken, maar de heren van Une Misère denken daar anders over. Om de ontsnappen aan de dagelijkse sleur besluit deze van oorsprong metalcoreband zijn dagelijkse pot frustratie op eigenzinnige wijze van zich af te spelen. De ongepolijste parel is wellicht bekend bij hardcorefans en bezoekers van het Roadburn festival, waar Une Misère een optreden gaf in 2018. Het jaar daarvoor deden de IJslanders het Duitse Wacken Open Air aan waar ze de jaarlijkse battle wisten binnen te slepen.

Une Miserè weet de aandacht te genereren met robuuste en intense hardcore, die vooral op het podium als een vulkaaneruptie tot stand komt. Alsof je als luisteraar wordt meegezogen in de frustratie en ellende van het gezelschap. Op dit eerste volledige album genaamd Sermon vinden we ook nog enkele nummers van dat caliber terug. Fallen Eyes, Failures en Spiral hakken er met de botte bijl op in. Hakkende hardcorepassages lopen glad over in felle blastbeats en uptempo gehotseknots. Het rauwe stemgeluid van de kleine vocalist Jón Már Ásbjörnsson is daar een belangrijk en herkenbaar onderdeel in. Tijdens het typen van zijn naam zijn overigens enkele toetsen van mijn bord gesneuveld. De namen van de drie(!) gitaristen laat ik maar achterwege.

Hoewel Sermon en Damages al in een eerder stadium wereldkundig zijn gemaakt, zijn dat de tracks die minder indruk weten te maken dan het overige materiaal. Het duistere karakter sijpelt overigens wel goed door en deathmetalinvloeden zijn onmiskenbaar aanwezig. Zo horen we dat Une Misère uit meerdere vijvers vist. Dat komt tijdens het razende Beaten goed naar voren. Nu-metal met wat elektronische toevoegingen gaan op een succesvolle wijze de strijd aan met slammende hardcore. Knetterhard. Absoluut één van de favorieten hier. In het vlotte Burdened - Suffering en het tragere slotaffensief Voiceless vinden we een gezonde dosis sludge terug. Een opmerkelijke keuze om te eindigen met het meest gezapige nummer van deze plaat.

Sermon is een interessant album dat meerdere genres laat samenkomen. Hoewel niet alle nummers een onuitwisbare indruk weten te maken, staat buiten kijf dat Une Misère veel in petto heeft. Ik ben dan ook nieuwsgierig hoe de muziek live klinkt. De IJslanders zijn deze maand live aan het werk te zien tijdens het voorprogramma van The Darkest Hour. In Nederland doet de package op 22 januari Willem Twee in Den Bosch aan.

1. Sin & Guilt
2. Sermon
3. Overlooked - Disregarded