• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Crobot - Motherbrain
Label: Mascot Label Group

Crobot - Motherbrain

De alternatieve hardrock uit de vroege jaren negentig herleeft bij het Amerikaanse Crobot. De stevige, funky hardrock van het viertal uit Pottsville doet erg denken aan Soundgarden, Rage Against The Machine, Kyuss, Clutch en aanverwanten. De bandleden hebben zich een stonerlook aangemeten, hoewel frontman Brandon Yeagley zich live ook wel in een glitterpak hijst. Motherbrain is de vierde plaat. Deze volgt op het aardige, maar weinig memorabele Welcome To Fat City (2016).

Het nieuwe werk is diverser dan dat van de voorganger. De elf nummers zijn echter wel direct herkenbaar als werk van Crobot. Dat geldt zeker voor de tracks waarmee het album opent. Het logge Burn, met lekker slepende gitaren en stevige zang, klinkt direct vertrouwd. Dat geldt zowel voor fans als voor mensen die warme herinneringen hebben aan de eerdergenoemde jaren negentig. De muziek is over het algemeen opgewekter dan Soundgarden, heeft het springerige en alternatieve van Rage Against The Machine en een zanger die probeert elke noot zijn laatste te laten zijn. Wat een kracht zit er in zijn uithalen.

Het is het type hardrock dat inmiddels aardig is ingeburgerd en je weleens voorbij hoort komen tijdens een autocommercial, waarbij er gemikt wordt op gesettelde mannen en vrouwen met ergens nog wat wilde haren. Crobot op volle kracht is dan ook uiterst effectief en overtuigend in het overbrengen van aanstekelijke energie met een bescheiden twist. Low Life (inclusief clip met oranje lolly), Alpha Dawg en Keep Me Down zijn enkele van de hoogtepunten.

Toch gaat Motherbrain, zoals ook het geval was met voorgaande albums, na verloop van tijd vervelen. De songs zitten goed, maar volgens eenzelfde receptuur in elkaar en verschillen dan ook niet ontzettend veel van elkander. Wanneer Crobot dan toch gaat experimenteren met bijvoorbeeld psychedelische invloeden (Stoning The Devil) of een donkerdere inborst (Gasoline en Blackout), verliest de muziek aan overtuigingskracht. Het album is nog altijd geen straf om aan te horen, maar voelt op den duur wel aan als een lange zit. Crobots nieuwste creatie blijft dan ook steken op het niveau van een degelijke middenmoter.

1. Burn
2. Keep Me Down
3. Drown