25-02-2020

Shadow Of Intent - Melancholy
Label: Eigen beheer
Shadow Of Intent - Melancholy
Fans van deathcore hebben dit jaar niets te klagen gehad. Met goede releases van onder andere Infant Annihilator, Carnifex, Thy Art Is Murder, Ingested en Despised Icon is er weer genoeg luistervoer om een minder vruchtbare periode te kunnen overbruggen. Daarnaast kwamen er ook minder bekende bands over de schutting gluren. Shadow Of Intent is daar één van. De Amerikanen mogen genieten van een kleine hype in het genre. Vooralsnog is de band niet gecontracteerd bij een label. Brengt dit derde album daar verandering in?

Die kans zit er dik in. Van deathcore pur-sang is namelijk helemaal geen sprake. Als er al een nummer zou zijn, dan is dat Barren And Breathless Macrocosm. Hierin horen we tevens een geslaagde gastbijdrage van zanger Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder). Al het overige materiaal op Melancholy valt eerder in de categorie van symfonische deathcore. Dat is geen alledaagse kost en de muziek zal ook zeker fans van black metal aanspreken. Het interessant opgebouwde Gravesinger is daar al vroeg op het album een mooi voorbeeld van. Het apocalyptische begin loopt naadloos over in groovende melodielijnen die zijn afgetopt met brutale grunts en gesproken, Dimmu Borgir-achtige vocalen. Dit is het type nummer dat de hype verklaart. The Dreaded Mystic Abyss is daar met zijn tegendraadse, progressieve openingsstuk eveneens een krachtig voorbeeld van. Met een speelduur van tien minuten zijn er geen concessies gedaan. Het volledig instrumentale nummer staat als een huis.

Tussen deze muzikale galleryplay in vinden we ook interessant luistervoer terug. Underneath A Sullen Moon opent vol overtuiging en schiet vervolgens van deathcore naar progressieve black, inclusief gitaarsolo's. Tijdens Dirge Of The Void en Chthonic Odyssee hikt vooral de ritmesectie dan weer dicht tegen het melodieuze metalcoregeluid van As I Lay Dying aan. In vocaal opzicht gebeurt er echter genoeg om te voorkomen dat het kopieer- en plakwerk is. Tijdens de veelzijdige afsluiter Malediction gooit de band nog eenmaal alle registers open en horen we wederom de fijne mengelmoes van deathcore en black metal.

Dat Shadow Of Intent van meerdere walletjes eet is met een understatement. De heren weten al met al toch een eigen stempel op de muziek te drukken. Melancholy is een krachtig album dat fans van meerdere genres zeker zal weten te bekoren. Daarnaast heeft de band een instrumentale versie van deze plaat uitgebracht.

1. Melancholy
2. Gravesinger
3. Barren And Breathless Macrcocosm (ft. Trevor Strnad)