Repulsion - Horrified
Jaar van release: 1989
Label: Necrosis Records
Repulsion - Horrified
Ter ere van het dertigjarig jubileum verschenen eerder dit jaar een picturedisc en een tape van Repulsions Horrified. Dat er met enige regelmaat variaties op en herdrukken van het originele plaatwerk uitkomen, toont hoe populair het debuut van de grindcorepioniers nog altijd is. Ze treden nog regelmatig op. Zo staan de Amerikanen bijvoorbeeld volgend jaar op PitFest op Erica.

Het begon allemaal in 1984. Op een school in Flint, Michigan raken Scott Carlson en Matt Olivo bevriend. Scott laat Matt British Steel van Judas Priest horen en wil graag dat hij een gitaar koopt, zodat ze een band kunnen beginnen. Zo geschiedt. Alles moet wijken voor de band en in het begin zijn er dan ook muzikanten (bassist Sean MacDonald (Dejecta, ex-Pain), de inmiddels overleden drummer Phil Hines (ex-Dissonance), drummer James Auten en gitarist Matt Diffin) die de dadendrang van de twee niet kunnen volgen. Vanwege muzikaal uiteenlopende ambities en afstand komt het ook niet tot een samenwerking met Chuck Schuldiner.

Carlson en Olivo volgen de visie van bijvoorbeeld Sarcofago, Dark Angel en Napalm Death: sneller, extremer en heavier klinken dan de rest. Die ontwikkeling is goed te horen op de drie demo’s van Genocide. Dat is de voorloper van Repulsion (dat in 1984 ook nog als Tempter en Ultraviolence actief was). Van die demo’s zijn overigens veel nummers terechtgekomen op Horrified. Op elke demo wordt er sneller en extremer gespeeld dan op de vorige. Toxic Metal uit 1984 bevat een mix van Slayer ten tijde van Show No Mercy, punk, Venom en Metallica ten tijde van Kill ‘Em All. Op Violent Death (1985) is het meer speed metal wat de klok slaat en op The Stench Of Burning Death (1986) komt het geluid dicht in de buurt van het debuutalbum Horrified.

In 1986 verschijnt onder de naam Repulsion (naamswijziging vanwege de snelheid van spelen) de befaamde demo Slaughter Of The Innocent, die opgenomen is in een kelder bij Larry Hennessey. Hoewel de in juni opgenomen demo in de underground een succes is, durft er geen label toe te happen. In 1987 valt de band dan ook uit elkaar. Onder meer door inspanningen van Carcass en Shane Embury en het succes van diens band Napalm Death komt er in 1989 alsnog concrete interesse van Digby Pearson, eigenaar van Earache Records. De tape wordt in maart afgestoft door remixers Jonas Berzanskis, Scott Carlson en Aaron Freeman in Silver Tortoise Soundlab, Ann Arbor, Michigan. De productie is in handen van de bandleden en Doug Earp. Uiteindelijk verschijnt de opgepoetste demo in mei in albumvorm via het kortstondig actieve Necrosis Records (geleid door Jeff Walker en Bill Steer van Carcass).

Horrified is een eigenzinnige plaat met een zeer rauwe, bijna rotte sound en een mix van door punk en hardcore geïnspireerde metal. Het is een gecontroleerde chaos met een brute punk-attitude. De felle en primitieve songs (met hier en daar een chaotische solo) duren gemiddeld nog geen anderhalve minuut en zijn veelal to the point en eenvoudig van opzet. Carlson zegt daarover dat de songwriting zelfs popgericht is. Wellicht dat daardoor songs als The Stench Of Burning Death (dat begint als Crack Of Doom uit 1984), het punky Slaughter Of The Innocent (waardoor Terrorizer geïnspireerd raakte) en Radiation Sickness (dat op de legendarische Grindcrusher-compilatie staat) al snel blijven hangen. Het tempo ligt grotendeels hoog, met in elke track blasts van Dave "Grave" Hollingshead. De enige nummers die afwijken van de rest, zijn Black Breath en Festering Boils. Daarin ligt het tempo lager dan elders en komen de hardcorepunkinvloeden duidelijk naar voren.

De teksten zijn voor een groot deel geïnspireerd door horrorfilms als Dawn Of The Dead (1978) en horrorstripseries als Twisted Tales (de door Carlson getekende cover van een verbrand kind die tijdens Halloween uit de dood herrezen is). In het tekstboekje staat bij Decomposed “girl”, maar luister goed en je hoort duidelijk “whore”. Naast bloederige taferelen en zombieverhalen raken de teksten ook sociaalmaatschappelijke onderwerpen (Slaughter Of The Innocent, Radiation Sickness). Ze worden met ziekelijke, smerige en hardcorepunk-achtige vocalen gebracht, die deels verstaanbaar zijn (denk aan Cronos van Venom en Jeff Becerra van Possessed).

Horrified is kort maar krachtig. De kenmerkende grind is wellicht iets te veel van hetzelfde en verliest daardoor wat van zijn power naarmate de speeltijd van een half uur vordert. Repulsion beïnvloede met zijn extreme muziek echter verschillende grind- en deathmetalbands (waaronder Napalm Death, Entombed, Terrorizer en Brutal Truth) en stond daarmee aan de wieg van de ontwikkeling van de grindcorescene. Een essentiële plaat dus. Vanwege het succes kwamen de bandleden in 1990 weer bij elkaar, maar hoewel er een single en een paar demo’s werden gemaakt, is het nooit meer tot een langspeler gekomen. Carlson geeft in interviews ook aan dat het er niet van gaat komen, omdat Repulsion de fans zou teleurstellen. Gelukkig zijn er nog optredens om de cultklassieker te eren. Horrified is nostalgie voor de één, een inspiratiebron voor de ander. Na dertig jaar is het album nog altijd energiek in zijn eenvoud en extreem in zijn benadering.

1. The Stench Of Burning Death
2. Eaten Alive
3. Acid Bath