Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Jinjer - Macro
Label: Napalm Records
Jinjer - Macro
Een nieuwe generatie headliners staat klaar om de oude garde op te volgen. Jinjer trekt momenteel volle zalen in Canada en Verenigde Staten en meer dan de helft van de optredens van de tour door Europa is uitverkocht. Ook voor de shows in Eindhoven en Amsterdam is geen kaartje meer te krijgen. De mix van djenty grooves, metalcore en uitstapjes naar pop en reggae slaat overal in als een bom.

Dat succes is voor een groot deel te danken aan zangeres Tatiana Shmailyuk, die als een magneet veel fans naar de Oekraïense groep trekt. De andere bandleden lijken er nauwelijks toe te doen, al is bassist Eugene Abdukhanov een belangrijke factor in de songwriting en de sound met zijn technische grooves. Ook Macro staat er vol mee, al is het atmosferische lainnereP, een duistere triphopversie van het nummer Perennial (dat op de ep Micro van eerder dit jaar staat) een uitzondering.

Vooral als je van groove metal houdt, is deze derde full-length een gave plaat. Het basspel staat prominent in de mix en ook het gitaarspel van Roman Ibramkhalilov klinkt vet en energiek. Er komen in elke track wel gave ideeën aan bod. Zo zijn er de dreigende intro en vervolgens de Meshuggah-achtige riffs van On The Top en het technisch knappe Pausing Death. Ook The Prophecy, dat wisselt tussen punk, grind en djent, heeft instrumentaal wat extra’s ten opzichte van bijvoorbeeld Noah en Home Back.

Tatiana wisselt zoals we van haar gewend zijn tussen grunts, screams en cleane vocalen. Ze zijn zeer overtuigend, maar beklijvend is vooral de melodieuze zang. Soms doet die aan Serj Tankian van System Of A Down denken (in het Aerials-achtige Pit Of Consciousness en het in zowel het Engels als Russisch gezongen Retrospection). Als je de bewerking van Perennial buiten beschouwing laat, is Judgement (& Punishment) vocaal de meest verrassende track met zijn reggae-passages.

Ook op Macro blijkt dat Jinjer meer een singles- dan een albumband is. Sommige (delen van) composities gaan relatief onopgemerkt voorbij. Daar staat echter wel voldoende tegenover. Het technische niveau is over de hele lengte hoog en de uitvoering is dik voor mekaar. De energieke productie doet bovendien de hectische tracks recht. Wat Jinjer bovendien siert, is dat het ondanks het grote succes niet toegankelijkere muziek is gaan maken, maar gewoon speelt wat de band zelf het gaafst vindt. On The Top, Judgement (& Punishment), Retrospection en The Prophecy zijn de positieve uitschieters op deze plaat, die Jinjer ongetwijfeld hoger op de festivalposters gaan krijgen.

1. On The Top
2. Pit Of Consciousness
3. Judgement (& Punishment)